Iklan

Wednesday 30 January 2013

MENGANDUNG LAGI?

Kali ni aku nak story kisah sedih pula. Bukanlah sedih sebenarnya tapi pada aku, agak tersentuh jugalah naluri bila mendapat khabar berita ni. Sebenarnya aku tak kisah langsung dengan berita ni tapi cara & sikap sesetengah orang membuatkan aku tersentak hati sikitlah.

Kalau baca heading kat atas tu mesti dah dapat agakkan? Ya...ini kisah tentang pregnancy! Tapi bukan aku yang mengandung :( Ini kisah kakak aku...Aku baru dapat tahu yang kakak aku mengandung lagi. Kalau diikutkan anak yang ke-6, tapi disebabkan anak ke-2 kakak aku dah meninggal, so ini kira anak ke-5 lah. Berita ni berita gembira pada semua orang termasuklah pada aku sekali. Kenapa pula aku kata berita sedihkan? Okey, yang tu jap lagi aku cerita details k! Saboooo :p

Alkisahnya yang aku terpegun tu sebab anak dia yang paling kecik, hari ni 30/1/2013 baru berumur setahun. Dia dijangka bersalin bulan 8, mengikut perkiraan aku kandungan dia dah 2 bulan. Alahai...senangnya kau boleh mengandung Along oiii...Kakak aku ni memang mempunyai tahap kesuburan yang tinggi. Aku pernah cerita dalam entry yang lepas-lepas, dia ni walaupun makan pil perancang tapi tak pernah kebal...asik lut je. Kiranya pil perancang jenis apa pun memang tak berkesan pada dia. Betapa suburnya dia. Bahagianya kalau aku juga seperti dia...mmmm.

Oh...ni nak cerita kenapa aku sedih. Sebenarnya aku terkilan sebab semua family aku termasuk mak cik aku dah tahu tentang berita ni kecuali aku. Aku tak rasa kakak aku tahu yang aku sedang TTC sebab ayat dia lepas aku sound dia pregnant tu agak pedas jugalah bagi seorang yang sedang berTTC macam aku ni.

Sebenarnya, malam selepas majlis pertunangan adik aku tu kami (aku, adik aku, kakak aku, mak & ayah aku) berkumpul sambil berbincang tentang kenduri adik aku nanti. Masa majlis tunang tadi tak mencapai kata sepakat lagi bila nak adakan majlis perkahwinannya so kami sefamily ni duduklah berbincang bila masa yang sesuai. Mak aku nak buat awal. Paling lewat pun lepas raya. So aku cadangkan bulan 8. Lepas tu mak aku bersuara, "Bulan 8 macamana, along hang nak beranak." Aku terus terkujat kat situ. Beranak??? Ini betul2 ke dugaan? Aku bertanya dalam hati ajelah, kat mulut keluar soalan lain. "Ha? Beranak? Hang mengandung lagi ka?" Oh! Rupanya ini bukan cubaan, ini betul2. Lepas tu keluarlah ayat yang tak sedap didengar sikit dari mulut kakak aku, "Habis tu dah hang tak mau beranak, along beranaklah!" Oh, tidak! Itu satu penipuan. Bukan aku tak mau beranak tapi aku belum diberikan nikmat & rezeki itu lagi. Disebabkan nak cover diri aku yang tersentak dengan statement dia tu, aku balas balik..."Sudah2lah tu along." :D

Kakak aku ni kalau ikutkan kenyataan rasmi dari mulut dia lepas melahirkan anak tahun lepas konon2nya nak stop dah tapi dah Tuhan nak bagi rezeki lagi, alhamdulillah. Kalaulah dia sudi bagi seorang anak dia kat aku, bahagianya aku rasa tapi aku tak beranilah nak minta dari dia. Nanti keluar plak ayat2 laser yang aku tak sanggup nak dengar. Baik aku diamkan diri saja.

Okey, itulah kisahnya buat setakat ini. Aku bakal menimang anak buah lagi tahun ini. Asyik timang anak buah ajelah aku ni sebab anak sendiri dah tak boleh2 nak timang. Tak apalah, ada rezeki Allah nak bagi, bila2 masa dia boleh bagi :)

Ini ada satu lagi kisah aku nak story mory. Esoknya masa 27/1/2013 ada majlis sambutan harijadi yang pertama anak sepupu aku. Sepupu aku yang ni pun tengah mengandung juga. Tak silap aku dah 4 atau 5 bulan dan anak dia yang sulung tu baru umur setahun 9/1/2013 hari tu. See...see...family aku ni semua subur2 belaka tapi yang tak subur tu turun kat aku gak...sedih mak! Hehehe...taklah, aku malas dah nak sedih2 ni. aku percaya pada qada' & qadar Allah.

Oh ya, masa dok duduk makan tu aku duduk sebelah mak ndak aku. Biasalah, dah duduk sebelah orang tua2 ni, tak lain tak bukan topiknya pasal anaklah. Yang bestnya dia bukan takat suruh aku beranak lagi, siap pegang2 perut lak tu. Mudah-mudahan berkat tangan dia memegang perut aku, aku mengandunglah...aminnnnnn :) Aku dah lali dengan mulut2 yang suruh aku beranak lagi, so bila mak ndak aku cakap kat aku suruh beranak lagi, sekurang2nya seorang lagi, aku dah tak kisah. Aku boleh gelak2 lagi & cakap Insyaallah je. Lepas tu aku buat2 sibuk makan dengan harapan dia tak cakap lagi pasal perkara tu & alhamdulillah dia memang tak cakap dah pasal tu...ngeee :)

Aku bersyukur sebab mempunyai ibu ayah & mertua yang tak pernah menekankan kat aku atau minta aku untuk menambah lagi bilangan ahli keluarga. Rasanya tak pernah lagi aku dengar mereka minta aku beranak lagi atau cepat2lah mengandung sementara masih muda. Biasanya yang bercakap macam tu mak2 sedara aku & laki aku @ sedara2 lelaki laki aku (sebab sedara2 lelaki belah aku tak pernah lak nak kisah pasal ni). Bila dengar orang cakap pasal anak dengan aku, aku akan cuba positifkan diri. Tak kena atas batang hidung sendiri memang diaorang tak akan sedar. Bila dah kena kat anak atau adik2 diorang nanti, masa tu barulah diaorang nak faham hati & perasaan orang yang berTTC macam kami ni.

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...