Iklan

Saturday 19 January 2013

AKU PALING TAK SUKA KENDURI!

Haiii...ada kendurilah pula kat bawah ni. Jiran sebelah rumah pula tu yang buat kenduri. Tak nak pergi kang dikatakan sombong. Itu pun dapat jemputan lebih kurang pukul 11.30 tghr tadi masa En.Mat Naat nak keluar pergi kerja. Agaknya kalau dia tak keluar, aku tak dijemput ke macamana?? Aku ni memang bangsa yang tak reti nak keluar rumah. Kalau tak ada benda nak dibuat kat luar, memang memerap dalam rumah ajelah aku dengan si Afif tu. Kadang2 kesian juga kat Afif tapi biarlah ajar dia suka duduk rumah daripada dia dah biasa asik keluar rumah, esok besar suka melepak sana sini pula.

En. Mat Naat kata kenduri start lepas Asar. Nak turun bawah menolong terasa malas pula sebab aku ni hari ke-2 period, badan rasa lemah & letih je. Kepala jangan cakaplah memang berat & mamai2 dari hari tu lagi. Tak apalah, aku turun lepas Asarlah! Tolong kemas2 lepas kenduri pun menolong juga namanya.

Dalam pukul 5 petang aku pun turunlah dengan Afif. Sampai je dalam dewan kat bawah blok aku ni, jumpa jiran aku yang duduk depan rumah. Nampak muka aku, terus dia sound "Hai...baru nampak." Slow je dia cakap. Arghh...aku peduli apa dengan kata2 dia tu, bukan majlis dia pun yang dia nak sound2 aku. Aku punya masalah, sakit ke apa ke ada dia tahu? Mulanya aku ingatkan kenduri doa selamat biasa2 je, sekali aku sorang yang turun pakai seluar daaa...ahh, lantaklah! Aku nak dok belakang je pun bukan nak tayang body kat depan2 tu.

Aku terus menuju ke sekawan kakak2 yang dari blok2 situ juga. Adalah dalam 5-6 orang. Masing2 tengok muka aku masa aku masuk tu macam nampak hantu. Aku tahulah diaorang tak kenal aku & aku pun tak kenal diaorang :D Adalah 2-3 muka yang aku biasa nampak tapi nama haram aku tak tahu! Aku memang bukan bangsa suka melepak berbual2 & duduk luar rumah. Entahlah, mungkin sebab aku tak pernah dibesarkan di flat ke? Aku dari kecik duduk rumah teres, bila dah kawin ni aje baru aku pindah ke rumah flat. Jiran2 pula bukan yang lebih kurang umur aku, semua dah beranak pinak dan anak dah jadi anak dara & teruna. Alasannnnnn :p

Aku ni memang kategori tak banyak bercakap kalau bukan dengan orang yang aku kenal. Aku dah pernah buat dalam entry sebelum ni, kalau orang tak tegur aku memang aku tak akan manis2 mulut nak beramah mesra. Tapi, aku taklah menyombong. Cukup sekadar melemparkan senyuman. Senyuman itukan sedekah? Kakak2 jiran aku ni memang rajin benor berkumpul. Bukan aku tak nak join, tapi salah satu matlamat aku berhenti kerja dulu sebab aku nak kurangkan dosa sikit. Masa aku bekerja dulu, rasanya banyak benor dosa aku mengumpat sebab pejabat aku dulu politik memang kuat. Setiap hari mesti akan mengumpat dan gosip. Jiran2 aku ni pun kadang2 aku terdengar juga diaorang bergosip bila dah berkumpul tu...minta dijauhkanlah. Kadang ada benda yang memang aku nak tahu & tanya barulah aku berhenti berbual dengan diaorang. Bagi aku lebih baik berdiam diri dari melibatkan diri dengan dosa sebab dosa yang aku ada sekarang pun belum tentu aku mampu nak tanggung. Biarlah orang nak kata aku sombong ke apa, asalkan aku tak pernah ganggu hidup diaorang atau menyombong. Kalau terjumpa aku tak kedekut dengan senyum. Takkan sekadar aku tak rajin duduk melepak bersama nak anggap aku yang bukan2?

Habis kenduri, aku stay tolong2 apa yang patut. Kang dikata aku ni datang nak makan je, menolong tak nak pula...eh, tak adalah, aku memang ikhlas menolong. Ala, jiran aku kot. Takkanlah tak nak menolong! Aku kalau bab tolong2 kemas atau basuh2 pinggan bolehlah tapi kalau bab2 nak tolong memasak atau potong2 tu aku berat sikit sebab aku suka benda2 tu dilepaskan pada tangan2 yang lebih senior. Tengah dok basuh pinggan kat luar, Afif datang memekik ajak balik. Tadi dia tak kacau sebab ada kawan. Bila kawan dia dah balik, dia dah mulalah bosan. Terjerit2 dia kat dalam dewan tu panggil aku & aku tahan sabar je kat luar. Sekali boleh pula dia datang kat pintu & cakap..."Mama, jomlah balik. Kenapa mama nak buat kerja tu ha? Mama ingat ni rumah kita ke? Ni bukan rumah kita tahu tak?". Anak aku kalau bercakap memang boleh tahan, kadang2 memang kena cubit juga kaki dia tu. Aku punyalah malu sebab terang2 dah tak ramai kat dalam dewan tu. Mesti semua orang boleh dengar suara dia...Lama2 dia asyik dok menjerit, terpaksalah aku angkat kaki dulu. Memang dia kena syarahan akulah lepas tu...sabar ajelah!




No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...