Iklan

Saturday 26 January 2013

AFIF DEMAM

24/1/2013 bersamaan masa cuti Maulud Nabi tu Afif tiba2 diserang demam tapi demam dia tak kuat sangat. Abah dia yang perasan dia demam, aku tak perasan pun sebab Afif ni badan dia memang sentiasa panas.

Walaupun hari ni sepatutnya cuti, tapi En. Mat Naat seperti biasa tak cuti. Aku bercadang nak bawa Afif ke Giant, nak potong sikit rambut dia yang dah panjang tu. Sambil2 tu jalan-jalan ajelah daripada berbosan2 di rumah berdua. Lagipun aku ada nak beli sayur2 sikit. Hari Sabtu ni adik perempuan aku nak bertunang, jadi aku diberi tugas untuk masakkan tomyam pada hari tu.

Masuk je dalam Giant tu, Afif aku terus letakkan dalam troli. Aku ke bahagian cadar, aku cari bantal, selimut & tuala. Bukan nak beli tapi nak buat lapik Afif tidur :D Aku lapikkan selimut lepas tu letakkan bantal, terus dia tidur dalam troli tu & aku selimutkan dengan tuala. Kesian pula tengok dia macam tu sebab aku yang beria-ia nak potong rambut dia hari tu juga. Bukan apa, aku nak dia nampak kemas sikit masa kenduri Sabtu ni...boleh gitu? Mulanya masa keluar rumah badan dia tak panas sangat pun, tapi bila dia dah mula tidur dalam troli tu baru aku rasa badan dia panas. Mujurlah dia tertidur & aku melambat2kan acara pembelian aku supaya dia ada peluang untuk tidur. Bila dia terjaga, semua dah settle tinggal nak bayar. 

Lepas bayar, kami ke KFC untuk makan. Bila tanya Afif nak makan apa, dia mesti akan cakap nasi & ayam. Mana lagi aku nak cari nasi & ayam kalau tak kat KFC. Tak payah nak fikir TTC sangatlah time tu sebab memang terpaksa gak aku telan fast food tu. Itu sajalah makanan yang Afif boleh telan. Nasib baik Afif tak meragam sangat.

Lepas makan baru pergi potong rambut. Afif ni penakut betul nak potong rambut. Dia takut dengan mesin yang orang guna untuk cukur rambut tu. Setiap kali potong rambut, memang kena cakap kat tukang gunting rambut jangan guna mesin tu. Lepas potong rambut barulah kami balik. Afif pun nampak cergas dah. Afif ni kalau demam memang jarang aku tengok dia melepet je. Dia tetap cergas macam tak sakit. Kalau dia melepet tu barulah aku risau.

Satu perkara lagi, Afif amat2 susah nak makan ubat. Jangankan ubat biji, ubat cair pun dia tak boleh telan. Kalau dipaksa juga dia boleh muntah. Kalau dah muntah, dah satu lagi kerja aku nak lap muntah dia. Dulu perkara ni dah pernah terjadi kat aku 2 kali rasanya dan aku cuak juga kalau nak paksa dia makan ubat. Tadi kat Giant aku belilah panadol biji untuk budak2 tu. Harapan aku bila aku campurkan dalam milo dia nanti, dia tak akan perasan. Itulah satu2nya cara yang ada sekarang nak bagi dia makan ubat. Nampaknya dah 2 malam aku buat macam tu dan alhamdulillah dia minum juga milo dia sampai habis. Tapi akulah yang kena disoal jawab oleh dia dulu. Jangan ingat dia tak perasan rasa lain dalam milo dia. Jenuhlah aku bohong sunat kat dia. Aku kata Afif demam sebab tu tekak Afif rasa tak sedap. Aku suruh dia sedut cepat2 milo tu baru tak rasa. Afif ni masih minum botol lagi jadi senang sikit kerja aku. Moga2 cepat sembuhlah anak aku daripada demam. 

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...