Iklan

Monday 24 December 2012

USAHA TTC 6 TAHUN LEPAS

Rasa2nya aku tak pernah cerita lagi apa usaha2 yang aku dah buat masa ber'TTC'kan Afif lebih kurang 6 tahun lepaskan? Hari ni sebab tak ada apa nak cerita, aku rasa nak kongsi cara2 aku TTC dulu. Sekarang ni dah 5 tahun sejak Afif lahir, aku dah tak usaha apa2 melainkan tunggu & lihat je. Tahun depan 2013 lah baru aku nak giatkan usaha balik. Afif pun dah genap 5 tahun 18/12/2012 hari tu. Sian dia asyik main sorang2 :( Bunga cengkih dah beli tau...ha, jangan main2! (Entah bilalah aku nak telan bunga2 cengkih tu sebab belum telan aku dah rasa tak sanggup dengan rasanya..)

Okey, aku ni lepas setahun lebih kahwin masih tak ada tanda2 pregnant. Pernah Cik 'P' missed sampai 2-3 bulan, tapi bila check -ve. Masa lepas kahwin Cik 'P' aku tak adalah ting tong sangat. Setiap bulan mesti Cik 'P' datang walaupun adalah terlewat beberapa hari. Tapi Cik 'P' aku ni jenis yang kalau bulan ni turun darah pekat, bulan depan akan keluar brownish je dari awal sampai habis 7 hari. Cik 'P' aku dikesan ting tong baru2 ni je, dalam 3-4 tahun lepas. Kejap dia datang banyak, kejap dia datang sikit, kejap dia tak datang, kejap dia datang lama.

Bila dah setahun lebih masih tak ada tanda dan mulut2 puaka pun dah banyak yang mengganggu, maka aku pun mulalah tingkatkan usaha. Antara usaha2 yang aku buat:

1. Aku ke LPPKN. Tak ingat pula berapa cycle aku mencuba tapi rasa2nya lebih kurang 5-6 cycle kot. Last sekali aku buat IUI kat situ juga. Tapi gagal bila bulan tu Cik 'P' datang. 

2. Aku selalu baca Surah Al-Imran ayat 38 setiap kali lepas solat.

3. Aku banyakkan berdoa masa bulan Ramadhan.

4. Kerap buat solat sunat tahajjud, solat sunat hajat & solat sunat taubat. (Bulan Ramadhan kena kerap buat).

5. Kirimkan doa pada emak aku yang ke Mekah untuk mengerjakan Umrah supaya mendoakan aku di sana. (Ini last usaha aku sebelum aku disahkan pregnant 3 bulan lepas mak aku balik dari Mekah).  

Aku memang tak amalkan apa-apa supplement tambahan atau makanan2 tambahan macam telur ayam kampung ke, susu kambing ke apa ke. Aku cuma bergantung pada ubat doktor dari LPPKN je masa tu.

Lepas aku buat IUI yang gagal kat LPPKN tu, aku terus stopkan treatment kat sana. Aku nak relax dan tak nak fikirkan pasal TTC buat sementara. Kuasa Allah, lepas Cik 'P' keluar after IUI tu, bulan depannya Cik 'P' tak datang 2 bulan. Rupanya dah sangkut dah dan baby pun dah 2 bulan dalam perut. Nasib baik aku buat test sebab aku memang dah malas nak buat test sebab dah serik kuciwa. Mungkin betul juga kata Doktor Hamid Arshad, lepas badan aku dah lalui banyak treatment kat LPPKN tu, mana masalah yang aku tak tahu dah cure dan senang nak conceive...ATAU mungkin juga berkat doa emak aku kat Tanah Suci...ATAU mungkin juga berkat doa aku dan sembahyang2 sunat yang aku buat...WALLAHUALAM! 

Masalah kesuburan ni memang tak ada siapa yang tahu apa puncanya. Kadang2 suami isteri dikatakan tak ada apa2 masalah tapi masih juga tak dikurniakan zuriat. Kadang2 isteri atau suami ada masalah serius tapi masih mampu memberikan zuriat. Semuanya di tangan Allah. Allah dah tulis dan rancang kehidupan kita sejak kita belum lahir lagi. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. Setiap sesuatu yang Allah jadikan atau tak berikan pada kita ada sebab dan hikmahnya. 

Memang berat nak minta pada mereka yang sedang TTC untuk terima dan tabah sebab setiap mereka pasti ingin juga merasai liku2 untuk menjadi seorang ibu. Tipulah kalau tak ada yang nak merasa sendiri pengalaman mengandung, melahirkan dan membesarkan anak. Apa yang mampu aku nasihatkan cuma tenangkan fikiran dan hati kita. Jangan terlalu stress dan selalulah redha. Elakkan dari menghampiri mereka yang memang dikenali bermulut PUAKA (kepuakaan mereka itulah nanti yang akan menghancurkan kita). Enjoy your life dan fikir positif. Mana tahu salah satu penawar tu ada kat sana ;) 

Kadang2 saya segan juga nak bercerita dan berkongsi kisah dengan rakan2 TTC yang lain memandangkan saya dah ada anak seorang tapi percayalah saya faham apa yang rakan2 TTC (yang masih belum punya zuriat) lalui sebab saya pun pernah menempuhinya 6 tahun dulu dan masih menempuhinya sekarang. Kesedihan tu masih sama seperti dulu setiap kali orang bertanya tentang anak... 


No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...