Iklan

Wednesday 19 December 2012

BERSUKA RIA DI HARIJADI AFIF

Disebabkan semalam abah tidak bercuti, maka kami tak dapat nak menyambut harijadi Afif. Hari ni, kata abah nak bawa kami keluar. Nampaknya abah nak menghabiskan masa dengan kamilah. Seronok! Mama yang terlebih seronok sebenarnya tapi badan ni rasa lemah tapi nak berjalan punya pasal, ku lupakan saja lemah2 badan ni :D

Semalam waktu nak bawa Afif balik dari rumah nenek, aku terpaksa berjanji dengan dia nak bawa tengok wayang-wayang (tengok wayanglah tu, tapi Afif sebut tengok wayang-wayang). Kalau aku tak berjanji dengan dia, dia mesti tak nak balik dari rumah nenek sebab masih ada kakak Qistina di sana.

Hari ni dalam pukul 12 tengahari baru kami nak bergerak keluar. Abah pun tak tahu nak bawa kami ke mana. Cadangnya nak bawa kami ke 1 Utama atau Mid Valley, aku diberi pilihan. Aku pun tak tahu nak ke mana. Ingat nak bawa Afif ke tempat dia boleh bermain tapi tak tahulah kat mana tempat yang dia boleh bermain di KL ni.

Akhirnya suami aku terus ke Mid Valley. Sampai2 sana, aku cadangkan untuk beli tiket wayang dulu sebelum solat tapi suami aku nak solat dulu jadi aku turutkan saja. Lepas solat, bila nak beli tiket, semua dah Selling Fast. Maksudnya tu tinggal tempat-tempat kat bahagian depan ajelah. Nak tengok Hobbit, The Life of PI & even kartun pun semua penuh. Maklumlah hari Rabu, semua pakat berebut nak tengok wayang hari ni sebab murah. Nak ambil tiket lewat, nanti Maghrib terlepas pula! Nak ambil tiket malam, rasa lewat sangat! Mood aku dah mula hilang. Aku mula menyalahkan suami aku sebab tak nak dengar cakap aku suruh beli tiket awal2 tadi...huh!

Kami akhirnya tak jadi beli tiket...:( Kemudian kami berjalan-jalan sekejap dalam Mid Valley tu. Sebelah tempat bowling tu ada tempat mainan games. Bawak ajelah Afif masuk ke situ. Dapatlah dia main games racing motor dan kereta. Nampak suka sangatlah dia tu dapat main games. Lepas tu pergi makan kat Food Courtnya. Ooo...Food Court Mid Valley sekarang dah buat baru rupanya. Nampak sangat aku dah lama tak berjalan-jalan. Food Court baru ni taklah crowded sangat macam yang dulu tapi tak happening la berbanding dulu. Aku agak was-was gak nak beli makanan dalam tu sebab tak ada tempat yang pamer tanda Halal tapi aku beli juga kat tempat yang aku yakin tanpa was-was :)

Lepas makan tu kami pergi solat Asar pula sebelum keluar dari Mid Valley. Suami aku dah cadang nak bawa kami Tropicana City Mall pula. Kononnya kat sana tak ramai orang pergi, so mesti ada tiket. Keluar dari Mid Valley pukul 7 malam, memang silaplah! Jalan jammed giler! Kami sampai Tropicana City Mall dan dapat parking dalam pukul 8.05 malam. Terus terkejar-kejar cari surau dan solat Maghrib. Tak lama lepas tu masuk Isyak, terus solat Isyak pula baru pergi cari tiket. 

Sekali lagi tiket tak ada. Kat sini lagi tak banyak choice cerita yang ditayangkan. Nak tak nak, dan tak mahu menghampakan Afif sebab dah berjanji dengan dia nak tengok wayang, maka belilah juga tiket untuk Hobbit tayangan pukul 10 malam...habis kira-kira pukul 12.50 malam. Aku dah risau sebab aku rasa mungkin Afif akan tertidur dalam wayang aje nanti. Kalau dia nak tidur nanti mesti banyak ragam dia, silap-silap kami semua tak dapat tengok apa-apa. Masih ada lebih kurang sejam lagi sebelum tayangan. Suami aku yang belum solat Isyak pergi solat dulu sementara aku dan Afif mencuci mata. Kedai2 kat dalam ni banyak juga yang tutup awal sebab tak ada orang agaknya. 

Pukul 10 malam kami teruslah beli pop corn sebab Afif dah cakap, tengok wayang kenalah makan pop corn. Macam2! Air coke beli yang gelas besar tapi 1 je. Ingatkan cukup, rupa-rupanya air tu Afif bedal sorang je. Sedap sangat katanya. Last2 mengadu sakit perut. Mana taknya, tengahari tadi dah minum Pepsi Float, malam ni minum Coke plak. Dia siap cakap masa makan tengahari tadi, lepas ni dia tak nak order sirap bandung dah. Sirap bandung tu memang minuman wajib dia setiap kali keluar makan sampai aku naik muak sebab aku yang nak kena share air tu dengan dia. Katanya lepas ni dia nak order Pepsi Float plak kalau makan. Gelak ajelah aku dan suami aku. Aku kata kat suami aku, dah upgrade dah air dia! Lepas ni kena siapkan poketlah nampaknya nak bawak dia keluar. Sabar ajelah aku!

Mula2 cerita, Afif takut sebab dia ingat cerita hantu. Lepas tu dia kata tak best cerita tu sebab memang slow sikit mula-mula tu. Lepas tu bila dah ada aksi, mulut dia pok pek pok pek lah. Abah dialah yang kena layan, aku dah syyy...syyy...dah sebab dua-dua orang cakap kuat. Ingat dok tengok tv kat rumah ke? Aku ingatkan Afif akan tertidur tapi dia tak pejam mata sikit pun. Dasyat juga anak aku! Tak apalah, asalkan dia tak meragam sudah! Akhir cerita Hobbit tu memang menyakitkan hati aku. Aku yang tengok ni macam...'eh, dah habis ke?'. Macam itulah reaksi aku! Kalau aku tahu begitu endingnya, aku tak hadap nak tonton. Cehhh :D

Alhamdulillah Afif tersangat behave hari ni dan aku tak stress langsung bawak dia keluar. Hilang terus penat bila dia tak meragam dan tak berlari-lari. Selalunya kalau berjalan dengan dia, dia tak suka dipegang tangan dan akan berlari & tak peduli kat aku lagi tapi hari ni dia bagi aku pegang tangan dia. Dibawa makan pun nak makan padahal selalunya jenuh dipaksa dan kena disuap baru nak makan. Alhamdulillah sangat-sangat senang hari ni :) Lebih kurang pukul 1.30 pagi baru kami semua sampai rumah. Gembira sangat bila dapat keluar bersama suami & anak.

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...