Iklan

Thursday 6 December 2012

WORDLESS

Tak ada moodlah nak update blog akhir2 ni. Rasa macam tak ada story dah nak cerita. Cumanya cuti2 sekolah ni adalah anak-anak buah datang ke rumah. Afif punyalah seronok bila anak kakak aku datang ke rumah. Main tak ingat kat mama dah. Selalunya ada juga nak datang peluk2 cium mama tapi bila jumpa Kakak Qistina dia, lupa terus...sob sob sob :(

Kelmarin Kakak Qistina dah balik ke rumah nenek, tinggallah Afif sorang diri balik di rumah. Mula2 dia menangis sakan nak ikut ke rumah nenek tapi aku tak bagi sebab aku masih ada kerja sikit kat rumah ni. Kalau aku nak lepaskan dia saja, kesian pula kat mak aku nak control 3 org cucu dia yang lasak tu. So, aku decide nantilah aku bawa Afif ke sana dan aku sekali tidur kat sana. Sekurang-kurangnya boleh juga aku tolong mak aku kawal budak2 tu.

Afif tiap2 hari buat kisah sedih bila teringat Kakak Qistina dia. 2 hari ni bangun tidur je dia mesti mengamuk. Tu tanda protes sebab aku tak bagi dia ke rumah nenek. Aku dah faham, anak aku kalau mengamuk tak tentu pasal, adalah yang dia tak puas hati. Sampaikan pagi tadi lepas dah puas2 bergurau tiba2 boleh pulak dia buat perangai mengamuk2. Siap cakap kat aku "Afif rasa nak lari rumah!". Amboi! Umur tak sampai pun 5thn lagi dah ada hati nak lari rumah? Dia tengah marah + menangis masa cakap tu. Aku gelakkan aje sebab macam kelakar pulak! Aku tanya dia dah boleh makan sendiri? Basuh berak sendiri? Mandi sendiri? Duit ada? Terdiam juga dia. Katanya aku selalu marah dia padahal dia yang dok tengking2 & pukul2 aku. Alahailah anak :D Rupa2nya dia ungkit kes2 yang aku dok marah2 dia sebelum2 ni. Last2 aku tanya dia balik, "Mama marah Afif sebab apa? Mama marah Afif mama ada pukul tak?". Boleh dia jawab apa? "Tak tahu!". Ha ha ha, itu tandanya dia dah kalahlah tu :p

Kesian juga kat dia sebab dah biasa main seorang diri, bila ada kawan main bersama, bukan mainlah seronoknya. Kalau Afif ada adik, macamanalah agaknya ya? Bila aku tanya dia tak nak telefon Kakak Qistina ke? Muka dia sedih & mata berair je. Pastu dia cakap, "Afif tak ada kawan nak main cikgu2, nak main kat padang. Kalau kakak ada, selalu kakak teman Afif main. Mama tak boleh main sebab mama dah besar." Alahaiiii lagi! Cian anak mama :(

Nampaknya esok sajalah mama bawa Afif ke rumah nenek. Lagipun mama dah promise. Nak bawa hari ni, abah tu bekerjalah nak oii...bukan Afif je yang bosan, mama pun bosan melayan kerja abah tu. Entah bilalah abah boleh bekerja ikut waktu bekerja macam orang lain? Pergi pukul 7 pg, balik pukul 6 ptg? Uwaaaaa.....

Nota kaki: Waktu ber'facebook' semalam, dah tukar profile picture boh gambar family (aku, suami & anak), adalah sepupu aku sorang ni mengomen kat gambar tu. Komen tu aku tak kisahlah sangat tapi bila dah lama2 berbalas2 komen, keluarlah soalan dia "Kak Nanie bila nak bagi Afif adik sorang lagi?". Mulalah aku malas nak menjawab sebab sebelum2 ni rasanya dah banyak kali gak kot dia tanya, kalau tak dia, mak dia yang akan tanya. Takkan tiap kali pun nak tanya soalan yang sama? Kalau esok Afif ada adik, adalah tu....kalau tak ada, tak payahlah kot nak sibuk2kan? Sebab bukannya dia pun yang nak jaga atau menyusukan anak aku esok! Tapi aku takdelah jawab macam tu. Aku cuma kata "Tunggu Minah (*bukan nama sebenar) la yang beranak dulu." Sebabnya dia tu nak kahwin tahun depan...alkisahnya kau tu belum kahwin dah pandai nak suruh orang beranak, belum tahu nasib kau esok macamana. Susah ke senang nak conceive. Takut lak kau terkenan dengan aku ni, soalan yang kau tanya tu nanti orang lain pulak akan tanya kat kau balik. Aku memang tak tanya macam tulah sebab aku tahu macamana perasaannya. So, masa tu apa perasaan kau pula??? 
(*Maaf...nota kaki ni takde kaitan dengan entry yang di atas...hahahaha)  

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...