Iklan

Monday 31 December 2012

AKHIRNYA MSS AKU SIAP

Hari ni, tanggal 31/12/2012 (Isnin) pukul 6.30 pagi, betul2 di hujung tahun 2012...manuskrip novel aku yang makan tahun nak siap tu siap juga akhirnya. Kalau ikutkan bulan Feb 2013 ni genap 2 tahunlah aku menulis mss tu. Gilakan? Tapi aku budak baru belajar dan ini mss pertama aku so memang Merry Go Slow sikitlah. Harap2 editor tu tak seriklah nak tunggu mss aku yang rasanya dah 2 kali aku janji nak hantar kot! :D

Punyalah gigih aku siapkan mss tu dari semalam sampai pukul 6.30 pagi aku mem'print'. Nasib baik mata tak ngantuk, so aku teruskan dengan hati yang lapanglah cumanya anak aku 3-4 kali kot mengigau dan terjaga + nangis2. Mulalah penyakit ngigau dia tu mai balik :( Sebab tu agak lambat aku siapkan, kalau tak boleh siap lebih awal kot. Tapi tak apalah sebab boleh aku tunggu Subuh dan solat dulu sebelum tidur. Lepas je Subuh, pukul 7 pagi tu aku terus bantai tidur sampai 12.30 tghr daaa....:D

Yang sedihnya, aku dah janji dengan editor nak hantar hari ni juga, sekali En. Mat Naat banyak sibuklah ini hari...tak sempat lak dia nak singgah ke pejabat editor. So terpaksalah tunggu lepas New Year. :(

Menulis sebenarnya bukan satu kerja yang mudah. Ya aku memang minat menulis dan aku dah start menulis ni masa umur aku 12 tahun tapi masa tu tulis cerpen je (itu pun tak siap2 cerpen tu...ada pangkal je, hujung tak ada :D). Mungkin disebabkan minat menulis juga aku dapat anugerah pelajar terbaik SPM untuk subjek Bahasa Malaysia kat sekolah menengah aku dulu. Aku rasa disebabkan Kertas 2 (Karangan) aku sebab aku study kamus sebelum paper tu. Ada ke orang baca kamus sebelum jawab Kertas 2 tu? Tapi aku buat dan aku hafal mana2 ayat yang boombastik dan cuba masukkan dalam karangan aku. Cikgu yang ajar aku cakap, karangan ni mesti ada ayat2 boombastik sikit selain isinya ada.

Kita baca buku cerita especially novel memang seronok dan senang tapi tak tahu macamana susahnya penulis2 tu nak menulis. Idea kena ada, suasana kena tenang, masa tak tentu sebab kadang2 tengah dok memerut idea datang plak, macamana tu? Aku memang respectlah sekarang ni pada novelis2 yang dah berjaya menghasilkan berpuluh2 buku. Baru aku tahu kenapa seorang novelis boleh ada sebuah buku je setahun sebab nak siapkan sebuah buku pun bukan boleh siap seminggu dua...fuhh! Berbaloilah harga sebuah buku tu dengan effort yang dicurahkan. Kadang2 kalau buku tak dapat sambutan, royalti penulis tak tinggi memang rasa downlah tapi aku harap aku akan terus maju ke depan. Moga2 aku mendapat sokongan.  Kawan2 kat sini nanti jangan lupa bagi sokongan kat aku k! Sayang korang semua...muahhhh :)

Oh...proses lepas ni nak kena tunggu komen editor dulu. Editor mungkin akan ambil masa 3-4 bulan untuk baca mss aku. Bila ada yang kena perbetulkan nak kena edit lagi. Edit adalah benda yang aku paling tak suka sebab setiap kali baca pun rasa nak edit. Aku lambat siapkan mss ni sebab aku suka baca balik apa yang aku tulis. Setiap kali baca mesti ada je aku nak edit. Aku pun sampai nak termuntah baca cerita aku sendiri :D

Kalau nak tahu apa kesudahan mss aku tu, jadi novel ke tak jadi novel...tunggguuuuuuu ajelah :p

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...