Iklan

Sunday 23 December 2012

IKAN MURAH DI TESCO

Alkisahnya semalam kami sekeluarga ke Tesco untuk membeli barang-barang dapur. Saja nak tukar angin sebab dah bosan ke Giant. Lagipun Tesco yang kat sebelah D'Curve tu pun dah berwajah baru, so nak tinjau2 lah. Memang lain sangat Tesco tu berbanding dulu. Lebih cantik & meriah sampaikan aku rasa macam tak pernah masuk ke Tesco ni. Kedai lebih banyak dan Food Court dibuat balik selepas pernah ditutup suatu masa dulu. Surau pun dah senang nak access, tak payah nak berjalan ke parking sebab surau dah disediakan kat sebelah Food Court. Cuma, suraunya agak kecik...kalau tempat yang ramai orang macam Tesco ni surau kecik2 memang tak sesuai langsung dan tak selesa...contoh macam surau kat Ikea juga. Kalau aku ke Ikea tu memang tak suka solat kat suraunya. Aku akan solat dulu kat IPC atau D'Curve sebelum ke Ikea tu.

Okey, lepas dah beli barang-barang kering barulah aku akan ke bahagian sayur. Sayur kat sini tak adalah banyak sangat pilihan dan lebih kurang macam kat Giant juga. Cuma kat sini sayur nampak fresh2 sikit berbanding Giant tu. Kadang2 aku pergi Giant tu pulang tangan kosong je sebab sayur semua macam nak mati je...terkulai layu. Dah tu tak tambah stok pulak tu! Dah habis pilih sayur barulah ke bahagian basah...mencari ikan.

Masa tengah pilih2 ikan tu, aku dah nampak ada beberapa bekas yang berisi plastik. Dalam plastik2 tu ada ikan. Aku tak pasti pula untuk apa ikan berlonggok2 dalam plastik tu. Aku buat tak tahu ajelah dan terus memilih ikan yang kat atas pentas peragaan tu. :D Lepas tu suami aku pun ada datang dan bertanya kat aku, ikan2 dalam plastik tu untuk apa? Aku pun tak tahu sebab inilah baru 1st time aku ke Tesco ni selepas dah berubah rupa. Rasanya dulu masa rupa yang lama, tak pernah lagi aku tengok diaorang jual ikan berlonggok2 dalam plastik macam tu.

Lepas tu tiba2 aku tergerak hati nak meninjau juga kenapa orang menyerbu setiap kali bekas2 berisi plastik ikan ni dibawa keluar. Ohhhh...rupa2nya ikan2 tu dijual murah. Macam lelong jugaklah kot. Apa yang tertulis kat kod harga tu, 'Stok Akhir'. Mungkin ikan-ikan lama yang nak dihabiskan stoklah tu. Aku pun belek2 jugalah ikan yang dah siap dibungkus dalam plastik tu. Memang murah2 pun. Yang mana aku nampak macam okey lagi tu, aku rembat juga. 

Aku sempat rembat ikan keli & ikan merah. Ikan keli tu ada 5 ekor dalam beg plastik dan aku rasa-rasa harganya lebih kurang RM2 (aku dah lupa exactly harganya). Ikan merah yang aku rembat tu beratnya hampir 1kg, size M. Harga asal RM28. Harga yang aku dapat tu RM7 je. Okeylah memang ikan2 tu tak fresh tapi takat nak goreng esok lusa tu okeylah kot. Aku nak beli juga selar yang nampak agak banyak & murah tapi memandangkan stok dah agak banyak, aku risau tak muat fridge pula, so aku batalkan hasrat tamak aku tu. Ketam bunga yang size XXL pun RM19.90 sekilo tapi time aku pergi timbang tu, brother yang timbang tu bisik kat aku dia timbang harga murahlah kat aku. Dapatlah RM16++ sekilo. Aku beli 4 ekor, dalam RM14 je which is not bad. Kalau aku tahu, aku rembat lagi 4 ekor :D Dasar tamak!

Apa yang tak bestnya, ikan-ikan yang dijual macam tu, tak boleh nak suruh diaorang siangkan. Masaklah aku nak siang ikan merah yang size M tu. Hari ni aku menyiang ikan tu dengan perasaan yang seram sejuk. Tak pernah lagilah aku menyiang ikan sebesar tu sebelum ni. Aku tak pernah pun beli ikan besar2 macam tu. Paling besar ikan aku pernah beli, ikan siakap. Itupun pihak Giant yang tolong siangkan. Mak aii, time nak cabut insang si Merah tu je aku dah was2. Risau lak aku kalau2 si Merah tu tiba2 hidup balik dan ngap tangan aku. Sengal sangat! Nak buang sisik2 dah satu hal. Mujurlah aku ada gunting ajaib yang boleh buang sisik2 ikan tu. Akhirnya selamat juga aku kerjakan si Merah tu. Aku potong 4 bahagian, baru terasa selamat bila ikan yang besar tu dah jadi kecik2. :D

Aku tak tahu sebenarnya Tesco buat jual ikan lelong ni masa bila. Mungkin ke dibuat hanya pada hujung minggu atau mungkin ke dibuat semalam saja? Tapi, membeli belah di Tesco sekarang agak memuaskan juga berbanding dulu. Dulu ada je benda yang aku nak tak dapat tapi sekarang tengok macam dah banyak barang juga. Cuma semalam, dalam list yang aku tak dapat ialah daun pandan. Tak tahulah dah habis ke atau memang tak ada sebab serpih2 pandan pun aku tak nampak. Melepaslah nak buat bubur gandum minggu ni :( Nak balik rumah mak aku dan ambik macam malas...


2 comments:

  1. salam.. ler Nanie, awk duk KL ke (tah mcamne tersilap anggap awk duk Penang/utara)..

    ReplyDelete
  2. Ler Kak Baby, pasai pa boleh ghasa cheq dok Penang/Utara? Hahaha...Penang tu kampung cheq, Kedah tu kampung laki cheq tapi cheq dok kat Damansara ni ha...kalau lalu sini singgah la kita p minum2 :)

    ReplyDelete

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...