Iklan

Thursday 15 November 2012

SALAM MAAL HIJRAH 1434

Eh...eh...hari ni cuti lagi sempena Maal Hijrah tapi  aku biasalah, duduk melepak kat rumah je cuti2 ni. Teringin rasanya nak bawa anak bercuti ke Utara ke, Selatan ke, Timur ke, Barat ke tapi tak pernah kesampaian...maklumlah suamiku itu sibuk memanjang!

Belum pernah lagi merasa membawa anak duduk bersenang-senang di hotel sampai melayan bunyi hempasan ombak atau melayan kesejukan yang menggigit-gigit hingga ke tulang...ecehhhh :p Bukan apa, anak dah 5 tahun, tak pernah lagilah kami pergi bercuti 3 beranak. Kalau pergi mana2 pun selalunya family aku yang rajin buat plan dan kami 3 beranak follow. Atau kalau pergi 3 beranak, balik kampung je la destinasinya. :(

Eh...dah tahun baru ni, apa azam aku ek? Biasalah azam ni tetiap tahun pun berazam. Orang lain pasang azam kita pun nak pasang azam tapi aku pun tak ingat yang mana yang pernah tercapai :D 

Tahun ni mungkin nak tambah anak seorang lagi kot! Kalau boleh nak baby girl pulak...tapi rezeki tu semua datangnya dari Allah juga. Kalau Allah bagi, alhamdulillah. Tapi kalau Allah tak bagi, mungkin ada sebabnya...aku redha je la. Aku pun dah malas nak fikir pasal ni semua. Yang penting, apa yang aku ada ni aku jaga betul2. 

Ada ada terbaca blog rakan yang berTTC juga (sikit sebanyak aku tambah2 ayat ni), katanya jangan sedih kalau kita tak dikurniakan anak atau tak ada ramai anak sebab belum tentu kita mampu nak didik anak kita sebaiknya. Silap didik, kita akan dihumban ke neraka tapi kalau betul didiknya, anak tu lah yang akan mendoakan kita. Masalahnya kita tak tahu anak kita nak ke arah mana. Jadi positifkan minda kita, Allah tak bagi kita rezeki anak mungkin disebabkan itu. Mungkin kalau kita ada anak esok, kita tak mampu nak didik mereka menjadi anak yang soleh. Lagipun zaman sekarang ni gejala sosial dimana-mana...takut! 

Ni pulak kata Ustaz Azhar Idrus...kalau nak pahala banyak, banyak kali beranak. Habis tu, macamana dengan kami yang susah nak mengandung ni pulak? Tak dapat banyak pahala ke? Tak juga....kalau beranak banyak kali, anak semua rosak pun tak guna juga. Di akhirat esok kita akan disoal pula. Jadi, kita yang tak ada anak ni tak payah bersedih walaupun memang kadang-kadang akan terasa sedihnya...apa yang kita perlu buat, berbaktilah pada suami kita sebaik-baiknya, berbakti pada kedua orang tua kita, banyakkan buat amalan yang baik dan berdoa...insyaallah pahala dan Syurga menanti :)


No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...