Iklan

Friday 23 November 2012

KHASIAT KACIP FATIMAH DAN HAIDS TIDAK TERATUR

Ini aku copy paste dr FB Dr.Zubaidi...rupa2nya baru ku tahu :)

KHASIAT KACIP FATIMAH DAN HAIDS TIDAK TERATUR

Soalan:
Assalamualaikum dr.
Saya ingin bertanya. Saya telah berkahwin selama satu tahun enam bulan. Saya sedang berusaha untuk dapatkan zuriat. Kinihaids saya telah lewat tetapi ujian UPT adalah negatif. Perlu ke saya ke klinik minta ubat turun darah? 


Jawapan:
Wa alaikum mus salam.

Saya mendapati kitaran haids pun tidak normal. Puan juga tidak perlu memakan ubat 'turun darah' kerana ia akan lebih mengganggu kitaran haids puan.

Selalunya doctor memberikan ubat hormone untuk membetulkan semula kitaran haids.

Namun begitu saya mendapati tidak semua pesakit akan berjaya dengan rawatan seperti itu. Malah ada yang mengalami kitaran haids yang semakin tidak menentu apabila menghentikan ubat hormone yang diberi.

Baru-baru ini saya menyertai Bengkel Herba untuk Kesihatan yang dianjurkan oleh Institut Pembangunan Bioproduk, UTM.

Beberapa orang professor di sana, mencadangkan produk herba Kacip Fatimah sebagai alternative ubat bagi pesakit seperti puan.

Saya mencadangkan puan mengambil kapsul kacip fatimah yang dikeluarkan oleh UTM. Ia membantu kebanyakan wanita untuk mendapatkan kitaran haids yang lebih sempurna.

Jika puan berminat, saya boleh membantu puan mendapatkan kapsul kacip fatimah keluaran UTM.

Bersama ini saya sertakan kebaikan Kacip Fatimah yang saya petik dari seminar itu.

Extract from these herbs is usually ground into powder substances and are made into capsules and pills. A concoction made from boiling the plant in water is given to women in labour to hasten delivery of their babies. After childbirth, it may still be consumed by mothers to regain their strength

Traditionally, it is used in Borneo for enhancing vitality, overcome tiredness and help to tone vaginal muscles for women.
The claimed uses of Kacip Fatimah include:
• Helps establish a regular menstrual cycle when periods fail to appear for reasons like stress, illness or when the pill is discontinued
• Prevents cramping, water retention and irritability for those with painful periods.
• Balances, builds and harmonizes the female reproductive system to encourage healthy conception
• Supports healthy vaginal flora to prevent irritation and infections.
• Alleviates fatigue, smooths menopausal symptoms and promote emotional well being.
• Prolong energy during Playtime.
• Helps to solve the problems related to constipation
• Tightens vaginal skin and walls.
• Anti- dysmenorrhoea; cleansing and avoiding painful or difficult menstruation
• Anti-flatulence, drive away and prevent the formation of gas.
• Firming and toning of abdominal muscles.


(rujuk: Ali Z, Khan IA. Alkyl phenols and saponins from the roots of Labisia pumila (Kacip Fatimah). Phytochemistry. 2011 Nov;72(16):2075-80)

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...