Iklan

Monday 12 November 2012

KONVOKESYEN AFIF

Semalam 11/11/2012 (Ahad), diadakan hari konvokesyen Afif di Kelana Jaya. Wah...macamlah anak dah dapat diploma atau degree bunyinya. Sebenarnya tadika Afif buat konvo. Mama dulu masa tadika tak ada pun konvo2 ni nak oii...mama dulu tadika Al-Arqam lagi, fofular u! Sekaranglah Al-Arqam tu fofular disebabkan kesesatannya, dulu taklah sangat kot. Seb baiklah mama tak sesat mencari jalan yang benar :p

Majlis bermula pukul 8 pagi dengan pendaftaran dulu. Kami bertolak dari rumah dalam pukul 7.50 pagi. rumah kami ke Kelana Jaya tu pun taklah jauh sangat jadi relaks la sikit. Sampai kat sana dalam pukul 8.10 pagi terus tanda kehadiran dan dapat free gift untuk anak. Biasalah goodies bag yang mengandungi gula2, belon & ada susu tepung cekelat cap Dutch Lady.

Lepas tu terus bawa Afif ke bilik persalinan sebab Afif kena tukar baju untuk persembahan dia nanti. Afif pakai baju Jawa. Persembahan dia bertemakan sahabat satu dunia, jadi kena cari pakaian tradisional negara-negara dari seluruh dunia. Aku dapat pakaian Jawa je untuk dia. Itupun baju yang dia pakai tu dah kecik sangat tapi nak buat macamana, aku malas nak mencari alternatif lain :D

Muallimah (cikgu) Afif panggil aku masuk sekali untuk tolong pakaikan Afif baju. Lepas dah pakaikan dia baju, aku keluar dan tinggalkan dia dengan kawan2 dia kat dalam tu. Nak dekat pukul 9 kot barulah acara bermula.

Bermula dengan budak2 umur 6 tahun yang dah nak grad tu masuk. Konvo ni combine dengan cawangan Damansara Perdana, jadi meriahlah sikit. Budak2 Smart Soleh dari Kota Damansara & Damansara Perdana masuk untuk acara bacaan doa dan Yaasin. Tak tahulah kenapa bila dengar budak2 ni baca Al-Quran, mata aku bergenang dengan airmata. Terharu sangat! Tu belum anak aku sendiri yang baca. Ya Allah! Istimewa sungguh mereka ni sebab kecik2 dah pandai mengaji dan membaca. Masa budak2 ni baca Yaasin lagilah aku sayu. Tak sangka mereka hafal juga walaupun mengikut rakaman di dalam laptop.

Lepas tu satu persatu persembahan dipersembahkan kepada kami sebagai ibubapa/penjaga. Comel2 semuanya. Ni yang buat aku berkobar2 nak tambah anak! Macamanalah budak2 ni boleh menghafal lirik lagu, steps2 persembahan dan menghilangkan rasa malu membuatkan aku kagum.

Tiba persembahan Afif, dia naik pentas memegang bunga manggar. Comellah pula anak aku ni! Tengok daya konfiden dia atas pentas taklah berapa bagus kalau dia seorang diri tapi disebabkan naik dengan kawan2, nampak dia enjoy juga.

Akhir sekali acara penyampaian hadiah untuk yang cemerlang...wahh, ada juga anugerah kecemerlangan walaupun masih tadika. Jeles mama tapi anak mama tak dapat apa-apa hadiah. Mama tak kisah sebab mama tahu kebolehan Afif macamana :) Lepas tu ada pula anugerah untuk ibubapa. Anugerah kesetiaan namanya utnuk ibubapa yang setia menghantar anak2 mereka dari anak pertama sampai anak ke-5 ke atau ke-10 ke tadika yang sama. Nampak gaya memang aku tak akan dapatlah anugerah tu sampai bila2 sebab anak aku seorang je :(

Lepas tu barulah budak2 yang umur 6thn berbaris untuk ambil scroll mereka. Siap lalu atas karpet merah lagi! Ada bunyi kompang lagi! Amboi, tak sabar aku nak tengok anak aku pula macam tu tahun depan :)

Sebelum balik, aku sempat tukar kupon yang diberi dengan bekal makanan yang disediakan...nasi ayam! Walaupun ayamnya kecik tapi okeylah buat alas perut tengahari tu. Pukul 11.30 tghr semua dah selesai, so kami pun balik.

Alahai...tadika2 sekarang semua pun buat konvo untuk pelajar2nya. Bertuah mereka. Hari tu anak buah aku pun baru je buat konvo tadika dia. Anak buah aku tahun depan masuk darjah 1 dah. Tapi, aku tak dapat pergi sebab anak buah aku tu kat Batu Pahat. Konvo dia pula masa raya haji hari tu, aku kat kampung. Mak, ayah dan adik aku sempatlah pergi tengok. Untuk konvo anak aku pula, cuma ayah aku yang ada masa terluang. Mak aku balik kampung sebab sepupu aku nikah. Tak apalah, sebab konvo anak aku yang sebetul-betulnya tahun depan. Sekejap je dah besar anak aku...tahun depan dah masuk 6 tahun. Tapi, mama maintain muda :p

Nanti aku cuba upload gambar masa konvo Afif ya!

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...