Iklan

Tuesday 4 September 2012

LAHIRNYA MUHAMMAD AFIF MUQRI

Sebenarnya hari ni ada benda yang aku nak ceritakan tapi nampaknya entry pasal Afif belum habis lagi, so aku proceed dulu dan nanti-nanti aku ceritakan apa sebenarnya yang aku buat pada tarikh hari ini.
  
Kisah bermula di Hospital Selayang...

MUHAMMAD AFIF MUQRI dilahirkan pada 18/12/2007 di Hospital Selayang. Dia dilahirkan pada waktu Maghrib, lebih kurang pukul 7.21 malam. Berat dia cuma 2.55 kg je tapi alhamdulillah sihat.

Sebenarnya aku dijangka bersalin pada 31/12/2007, betul-betul hujung tahun! Mujur tak bersalin tarikh tu...kalau tak, rugilah anak aku. Kenapa aku kata rugi? Sebabnya, bagi kawan-kawan dia yang lahir awal tahun dapat bermain dan hu..ha..hu..ha dalam tempoh yang lebih lama berbanding dia. Bila umur 7 tahun dah kena masuk sekolah tapi anak aku yang sepatutnya kalau dikira dari segi bulan masih umur 6 tahun tapi dia pun dah kena masuk sekolah juga...macam rugi setahunlah kiranya! Tapi semua tu tak berapa pentinglah sebenarnya (saja nak buat havoc :p)

Pengalaman bersalin ni adalah yang pertama buat aku. Sebelum bersalin aku memang tak tahu macamana sakit yang bakal aku lalui tapi aku taklah pula takut malah excited nak berjumpa dengan putera aku ni. Dengar dari mulut orang, sakitnya nanti macam nak buang air besar tapi tak boleh. Mmm...honestly aku pernah gak lalui pengalaman tu :D

Pada 18/12/2007 tu sebenarnya aku ada check-up kat hospital tapi bertukar menjadi hari aku deliver pula! Sebenarnya aku dapat tanda air ketuban pecah. Masa tu lebih kurang pukul 4 pagi, tengah sedap-sedap aku tidur, tiba-tiba rasa ada air keluar (ingatkan mimpi mandi sungai ke sampai terkencing-kencing). Aku pun bangun nak ke bilik air tapi bila aku berdiri je, menitik-nitik air atas lantai. Aku mula pelik, apsal aku tak rasa nak kencing tapi sampai menceceh-ceceh air ni? Tak pe, aku terus juga ke tandas. Bila aku duduk atas mangkuk tandas tu, air keluar lagi dan banyak juga...non-stop pulak tu. Ini tak boleh jadi!

Aku terus kejutkan suami aku. Aku kata air dah pecah. Suami aku ni pula memanglah zero! Dia memang tak tahu apa-apa pasal orang perempuan ni sebab adik-beradik dia 4 orang semua lelaki! Last-last dia suruh call mak aku dan tanya nak kena buat apa (dalam hati aku kata pergi hospital je lah! Kang terberanak kat situ siapa nak sambut? Tapi aku pun was-was jugak, kena tunggu dulu sampai sakit atau dah boleh pergi hospital?) So, aku dengan muka tak malu pun call mak aku pagi-pagi buta tu.

Mak aku angkat telefon dengan suara orang tengah tidur. Dia marah aku, dia kata pergi hospital terus, jangan tunggu-tunggu! Ha, kan aku dah cakap pergi hospital! (Cakap dalam hati je pun :D) So, memang tak sempat nak mandi bagi wangi-wangi dah pun, terus aku dan suami bersiap ringkas-ringkas dan capai beg baby untuk ke hospital. Dari rumah aku nak ke hospital tu kalau ikutkan waktu yang masih hening tu taklah lama mana, lebih-kurang 20 minit dah boleh sampai (tapi kalau waktu sibuk, 30-45 minit pun boleh cecah).

Sampai hospital lebih kurang pukul 5 pagi. Terus ke dewan bersalin dan mendaftar. Aku masih relaks lagi sebab tak sakit. Kena duduk dulu untuk tunggu doktor periksa laluan baby tu. Biasalah, hospital gomen kan, tunggu tu adalah lebih kurang setengah jam jugak! Aku dahlah letih dan mengantuk. Lepas tu, masuk dalam bilik untuk diperiksa. Doktor yang datang nak periksa aku tu rasanya doktor pelatih sebab muka pun muda je. Dengan muka baru bangun tidur dan mulut Ya Allah! punyalah wanginya, dia datang check aku (mujur aku tak pengsan kat situ) dan pecahkan air ketuban aku. Basahlah kain yang aku pakai tu dan kain itulah yang aku pakai juga sementara nak tunggu masuk wad. 

Lepas periksa tu kena tunggu lagi. Punyalah lama aku duduk menunggu kat situ (kalau bagi katil tak apa jugak!), aku teramatlah mengantuk dan perut pun lapar. Aku tak pasti tunggu apa, rupanya tunggu nak masuk wad. Aku ni dah lenguh pinggang dan terbayang katil je untuk aku baring. Dalam pukul 10 pagi agaknya barulah aku di bawa ke wad (katanya tak ada kosong sebelum ni). Giler lama! dari pukul 5 pagi aku kat situ sampai pukul 10 pagi! 5 jam tu!! Akak dahlah tengah sarat Dek Non oii...Inilah yang aku malas dengan gomen, apa-apa pun mesti nak suruh kita tunggu jugak. Tak kiralah kau sakit nak mampus ke apa ke, tunggu tetap tunggu!   

Aku masuk wad kelas 2. Satu bilik ada 4 katil. Masa aku masuk, sebelah katil aku ada seorang kakak tu dah bersalin dan tunggu nak discharge je. Disebabkan langsir dia tutup, aku cuma dengar baby dia menangis dan dia layan dengkur :D. Tak lama lepas tu suami aku kena halau keluar sebab dah habis waktu melawat. Aduh! Walaupun aku letih nak tidur je tapi aku berharap sangat suami aku ada kat situ menemankan aku tapi tak boleh. 

Tak lama lepas tu, ada seorang lagi cina masuk kat katil depan aku. Cina depan aku ni kena contraction teruk giler. Aku dengarlah dia dok merintih-rintih sambil mak dia dok tolong urut-urut belakang dia. Lepas tu bila dah lama sangat dia dok menangis-nangis tu, laki dia panggil doktor. Bila doktor check baru bukak 1cm, so dia kena marah sebab dok meraung-raung macam tu. Aku? Oh, aku dok melayan nasi hospital dengan sup ayam...ha ha ha! (sampai sekarang aku dok terbayang kehebatan sup ayam tu...org lain msti tak suka makanan hospitalkan? Tapi aku suka sangat!!) Tak tahulah, aku ni sakit tu sakit jugalah. Kadang-kadang sakit tu akan datang menyengat dan aku tahankan je tapi lapar pun lapar jugak. Habislah nasi tu aku kerjakan! Doktor dan nurse siap tanya aku, 'awak ni tak sakit ke?'. Aku kata aku sakit tapi taklah berapa sakit sangat. Mungkin aku pernah kena period pain yang lebih hebat dari sakit ni (sampai berpeluh-peluh, nak pengsan & merengkuk-rengkuk aku dalam selimut). So, contraction pain yang memintal-mintal urat perut aku ni aku rasakan manja-manja je lagi. Cuma bila aku tak tahan sangat, aku akan baring dan cuba tidur.

Sebelum masuk dewan bersalin, wajib kena makan pil untuk keluarkan semua isi perut kita, so tak adalah time kita meneran nanti terkeluar sekali dengan yang tidak sepatutnya! Lepas makan pil tu, automatiklah aku nak ke tandas. Habislah keluar balik nasi dan sup ayam yang aku telan tadi :(

Doktor akan kerap juga datang untuk periksa bukaan kita sampai kita naik tak lalulah nak mengangkang...opss! :p Dan bila laluan aku dah buka ke 6cm tak silap aku, terus aku kena bawak ke dewan bersalin. Dalam pukul 5 ptg jugalah aku ke dewan bersalin. Kat sana sempat lagi suami aku snap gambar aku dok baring atas stretcher yang keras tu.

Entah macamana pula tiba-tiba tekanan darah aku naik tinggi masa kat dalam dewan tu. Doktor suruh aku relaks, jangan takut tapi masalahnya aku tak takut pun, tak stress pun. Kenapa tiba-tiba boleh darah naik tinggi? So, terpaksalah aku telan sebiji pil nak stabilkan dulu tekanan darah aku. Kalau tekanan darah tinggi gak, camna nak bersalin nanti? Tak lama lepas tu alhamdulillah semua back to normal.

Kat tangan aku dah dicucuk jarum untuk masukkan air dan nurse tanya nak ambil epidural ke? Aku tak nak sebab aku rasa tak sakit sangat tapi suami aku dah tercakap nak so, kenalah juga ambil epidural tu tapi aku tak ingat aku disuntik tang mana...(maklumlah urat dah banyak putus).

Tak silap aku lepas-lepas ambil epidural tu yang aku terus rasa perut aku dok berombak-ombak. Memang betul ada rasa nak buang air besar tapi macam keras dan tak mau keluar. So, aku dah tak boleh duduk diam, aku meronta-ronta kat situ. Terus suami aku panggil nurse dan doktor. Bila doktor periksa, dah buka 10cm terus dia suruh aku teran.  

Banyak kali juga aku meneran tapi tak juga boleh-boleh. Sebenarnya cina depan katil aku tu dah masuk dewan bersalin juga. Dia bersalin awal dari aku. Aku sempat dengar dia meneran nak bersalin...macam senang je! Bila time aku, susah pula! So mungkin bagi yang sakit sebelum bersalin, akan mudah meneran dan yang tak sakit ni susah sikit nak meneran? Wallahualam! Aku dah kena marah dengan nurse sebab dok jerit (bukan jerit melalak tu, cuma suara aku meneran tu ala-ala nyaring sket :D) dan sebab aku dok tarik nafas masa meneran. Ada aku kisah? Aku dah semput, mestilah aku nak bernafas...ha ha ha!

Tapi, syukur, akhirnya lahir juga putera aku. Bila Afif keluar je, dan nurse hulur kat aku, aku cium dahi dia yang masih sejuk. Pertama sekali aku nak tengok macamana rupa anak aku dan mata aku terus tertancap kat hidung dia yang penyek & kembang macam hidung aku. Adoii! Awatlah hang tak ikut hidung pak hang hat tinggi tu Afif oii?? Tak apa, itu semua tak penting, yang penting anak aku sempurna dan sihat.

Next entry aku akan cerita peristiwa ngeri yang aku lalui di hospital berhantu ni yang membuatkan aku serik nak beranak kat sini lagi...next entry ok!         

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...