Iklan

Wednesday 5 September 2012

AFIF

Apa yang aku ingat tentang Afif sepanjang 5 tahun ni ek? Sebenarnya rasa rugi sebab aku tak buat scrap book tentang Afif sejak dari awal dia lahir. Maklumlah masa Afif lahir dulu, Facebook, Twitter ni belum ada...(kalau ada mungkin aku pun dah terjangkit dengan penyakit sesetengah orang yang nak update setiap 5 minit pasal pregnancy dia atau pun setiap hari mengira hari bila anak nak lahir...uwekk, aku menyampah okey dengan status-status yang sampai setiap hari macam tu, agak-agaklah!). Kalau ada pun mungkin blog tapi masa tu aku tak ada kerajinan nak buat semua tu (lagipun aku ni tak ada masa, balik kerja dah malam. Balik kerja nak buat kerja-kerja rumah pula, lepas tu dah letih ingat nak tidur je. Tak ada masa nak berbelog-belog ni.)

Aku cerita apa yang aku ingat je la....

Aku menyusukan Afif dengan susu badan (breastfeed) sampai umur Afif setahun setengah macam tu. Ada orang yang berbangga-bangga dengan aku sebab 'tutt' dia besar tapi besar pun tak ada makna sebab dia menyusu badan pun tak sampai 6 bulan. Walaupun aku punya 'tutt' tak besar, jangan pandang sebelah matalah oii! Alhamdulillah Tuhan bagi aku kesempatan nak menyusu anak aku sampai setahun setengah tanpa campur apa-apa susu. Susu badan aku taklah banyak sangat tapi produktif la juga. Maksudnya kalau dah sejam menyusu, lepas tu terasa baliklah aku punya 'tutt' tu bengkak balik. Aku stop breastfeed Afif pun sebab dia gigit aku punya 'tutt' sampai luka. Aku tak boleh nak bagi dia menyusu sebab takut bercampur darah pula, nanti kena kuman pula anak aku.

Afif mula bercakap masa umur dia tak sampai setahun pun lagi...aku tak ingat bila tapi lebih kurang dalam 10-11 bulan macam tu. Perkataan pertama dia 'atai' yang bermaksud 'gatal'. Mungkin disebabkan anak aku memang jenis kulit yang tak tahan (alergik), so itulah perkataan pertama yang sesuai untuk dia. Sampai sekarang kulit dia memang tak tahan kalau kena habuk, tanah atau mandi kolam. Lepas tu mesti kulit dia naik bintik-bintik dan gatal. Rumah aku memang wajiblah kena ada krim yang macam bedak sejuk untuk kulit gatal tu.

Afif start berjalan masa dia setahun sebulan atau setahun 2 bulan...lebih kuranglah! Apa yang aku tahu, dia bercakap dulu baru dia berjalan. Afif pula start bercakap, dia tak pelat-pelat. Mungkin sebab kami sekeluarga tak ajar bercakap pelat dengan dia. Budak-budak ni memang suka mengikut, jadi elakkan bercakap pelat dengan anak anda.

Dalam umur 3 tahun Afif dah tunjuk bakat melukis. Tapi, lukisan dia semuanya berkisarkan kegemaran dia je...kereta! Kadang-kadang je dia akan lukis benda lain, macam robot atau watak-watak kartun kat Channel Astro 613 yang dia selalu tonton. Bagi sesiapa yang ada melanggan Astro tu, aku memang cadangkan korang langgan channel kartun tu untuk anak-anak. Memanglah kita akan jadi mangsa kebosanan sebab terpaksa duduk dan tengok sekali kartun tu sampai nak termuntah tapi berbaloi! Bagi yang mampu tu, belilah 1 lagi TV untuk tontonan sendiri. Bukan apa, kartun Channel 613 kat Astro tu sebenarnya memang bagus untuk budak-budak belajar dia punya 1st English Lesson. Kita ni sebagai mak bapak kadang-kadang pun tak pandai nak ajar English kat anak-anak, so biarkan je diaorang tonton rancangan kartun tu, pelan-pelan diaorang akan belajar. Afif pun belajar English words dari situ juga. Kadang-kadang words yang aku pun tak pernah guna dan dengar, dia pula lebih tahu (sampai aku kena bukak kamuslah nak check tapi memang ada words tu...malunya!!).

Watak-watak kartun Jungle Junction dr Channel Astro 613 (kartun kegemaran Afif waktu tu).

Afif pun punya bakat merekacipta. Aku belikan dia Lego, macam-macam benda dia buat dengan Lego tu (walaupun kebanyakkannya hanyalah aeroplain). Sejak akhir-akhir ni dia dah pandai nak guna celotape dengan gunting, maka makin banyaklah benda dia buat dan makin banyaklah sampah yang aku kena kutip. Celotape aku pun dah 3 gulung habis kat dia je tapi tak apa demi untuk mengembangkan kreativiti anak. Kebanyakkan dia guna kertas dan celotape tu untuk tampal kat lego-lego dia dia & kadang-kadang dia buat aksesori untuk kereta-kereta mainan dia (dia memang seorang yang obses dengan aksesori kereta terutama sekali spoiler). Dan jangan tak tahu, game kereta yang abah dia install dalam komputer pun dia dah pandai main sendiri tak payah nak minta tolong orang bukakan (aku heran juga macamana dia boleh baca instructions dalam bahasa omputih tu sebelum start main). Kadang-kadang dia minta tolong aku tapi lepas tu dia yang buat sendiri sebab aku lagi tak tahu macamana nak main game tu...mama yang hampeh! :D

 Inilah rupa aeroplain yg Afif hasilkan...

Ini adalah helicopter (semua ni Afif buat sendiri tanpa bantuan sesiapa masa umur dia 3-4 thn)

Ini sebenarnya motorsikal tp tayar belakang entah ke mana :D

Ini robot! Ini bila Afif dah bijak sikit, dah pandai guna celotape, so habislah 3 gulung celotape mama untuk dia guna pada ciptaan-ciptaan dia :(

Masa 1st day masuk tadika (rasanya awal bulan Januari 2012, genap-genaplah Afif 4 tahun), Afif dah tak pakai pampers (Jimattttt duit laki aku!). Afif dah pandai bagitahu nak ke tandas sedangkan sebelum ni kalau nak terkencing, lepas dia dah kencing dalam seluar baru nak cakap. Dia pun dah ada perasaan malu sebab dah sekolah, dia dah tak nak pakai pampers. Abah dia pun selalu dok ejek-ejek dia dan bandingkan dengan kawan-kawan dekat sekolah, sebab tu dia terus bersemangat kuda tak nak dah pakai pampers.

Sekarang Afif dah 5 tahun (sebenarnya baru 4 tahun lebih sebab harijadi dia bulan 12 ni baru dia 5 thn), dia dah boleh membaca sikit-sikit. Cuma bila perkataan bahasa inggeris tu dia punya pronounce tu tak berapa betul sangat sebab english ni eja lain, sebut lain. Yang tu kita kena betulkan dia.

Ini Afif tulis sendiri dan mama tolong sebut je kat dia nak tulis apa. 

Cuma sepekara yang Afif belum tinggalkan lagi sekarang ni...botol susu! Walaupun dia cuma perlukan botol susu bila nak tidur je (tak kiralah tidur siang ke, malam ke), sebelum tidur nak lali-lali tu mesti dia nak gonggong botol susu. Yang tu aku harap-harap dia akan lepaskan pelan-pelan la, aku tak nak paksa pun sebab senang juga nak bancuh susu dalam botol berbanding dalam cawan lepas tu nak tunggu dia minum dalam cawan sampai berjam-jam...oh, tidak!!!


2 comments:

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...