Iklan

Thursday 27 September 2012

SUAMI TAK PANDAI MASAK?

Susah ke orang lelaki ni kalau nak suruh ke kedai atau supermarket untuk belikan barang2 dapur?

Suami aku sangat susah! Kufikirkan emak mertuaku pernah bukak kedai makan, anak-anak dia pandailah tentang hal-hal dapur ni rupanya jauh panggang dari api! Kesimpulannya don't judge a book by it's cover! Mungkin suami aku 4 beradik semua lelaki, so memang kejantanan mereka terserlah kot.

Bayangkan suruh belikan sayur kat supermarket pun dia punya merungut dan membebel...belum aku suruh dia memasak lagi. Dulu masa aku mengandung pun kalau boleh dia nak aku masak untuk dia hari-hari. Memang tak kuasalah sebab waktu tu aku masih bekerja, balik dah lewat nak suruh aku masak lagi?? Tak tahu aku punya letih + malas macamana? Kalau nak juga, biarlah aku memasak, dia tolong mengandung untuk aku...boleh? Waktu tu memang masakan gerai menjadi santapan kami...nasiblah! Kalau dia tak sanggup makan kedai, mesti dia dah sanggup nak masak untuk akukan?

Sebenarnya tak syok juga bila suami tak boleh masak ni terutama kalau kita sakit ke apa. Suami aku pernah sekali je tolong masakkan nasi goreng ikan masin untuk aku selama 7 tahun kami dah bernikah ni (sedap ooo dia masak, saja malas la tu. Kalau dia tunjukkan skill dia selalu mesti aku suruh dia masak hari-hari,)

Kadang-kadang macam jeles je tengok suami orang lain yang rajin masak untuk keluarga dia dan pandai ke pasar membeli barang-barang dapur. Suami aku ni kalau aku suruh tolong ke supermarket (belum suruh ke pasar lagi) belikan sayur atau ikan-ikan sikit, sebelum pergi dia akan pujuk aku ikut dia sampai naik migrain kepala aku. Aku ni kat rumah dah macam-macam benda nak buat lagi, nak minta tolong dia sikit pun payahnye!

Kalau dia dah sampai supermarket pula, aku kena prepare dah telefon tu siap-siap dekat dengan aku sebab aku berani kerat jari dia akan telefon aku berkali-kali tanya pasal benda yang dia nak kena beli. Pernah dia telefon aku setiap kali dia kat tempat barang yang aku pesan kat dia. 

Bila kat tempat ikan, dia akan telefon aku tanya nak ikan apa? Macamana nak tengok ikan yang elok? Nak besar mana? Nak beli berapa ekor? Bla...bla...bla...bla...Bila dia ke bahagian sayur pula, dia akan telefon lagi. Nak sayur apa? Nak berapa jenis? Sayur apa yang sedap? Bla..bla..bla..bla..Bila ke bahagian telur telefon lagi. Nak telur brand apa? Harga macam ni okey tak? Bla...bla...bla...bla...dan begitulah seterusnya. (Kadang-kadang aku rasa baiklah aku yang pergi beli sendiri, lagi senang!). 

Aku pesan kat dia, beli je apa yang dia nak makan. Selalunya aku beli barang kat Giant je dan biasalah, ikan-ikan kat situ memang dah standard ikan hok jenis tu je bila-bila masa pergi pun dan suami aku kadang-kadang mengomel juga, asyik-asyik ikan yang sama. Kalau tak nak ikan yang sama, jom kita ke pasar boronglah yang oiii! 

Ada sekali tu dia beli sayur kobis, mak aii besar gedabak! Dalam hati aku dok pikir, kena makan kobis hari-harilah jawabnya sebab yang nak makan pun aku dan dia je, anak tak makan banyak mana pun. Kalau simpan lama-lama, sayur mana tahan. Lepas tu dia beli pula tomato sampai 6-7 biji. Aduhh, aku nak masak sayur apalah dengan tomato yang banyak-banyak ni? Kalau beli carrot ke takpe juga. Tapi aku taklah bising kat dia sebab nanti dia mesti marah aku balik. So, aku redha je lah!

Aku bukan apa, aku nak dia rasa sendiri macamana pengalaman membeli barang-barang dapur ni. Kadang-kadang dia ni bila aku beli barang, dia akan bising lambatlah, kenapa nak pilih satu barang pun lama sangat, kenapa itu kenapa ini....so bila dia beli sendiri, biar dia tahu kenapa aku macam tu dan macam ni.

Anyone punya experience yang sama macam aku? Atau mungkin you all punya husband yang suka memasak. Best tak dapat husband suka memasak? Mesti bestkan!! Owhh...mengidamnya nak punya suami yang suka memasak, bolehlah aku goyang kaki sekali-sekala :(

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...