Iklan

Sunday 2 September 2012

KAHWIN SUSAH, TAK KAHWIN PUN SUSAH!

Apa yang aku maksudkan dengan heading di atas??

Sebenarnya berumahtangga bukan sesenang ABC...kita kena kuat mental dan fizikal. Kenapa aku kata kena kuat mental dan fizikal? Sebab lepas berumahtangga, orang sekeliling tak akan berhenti setakat itu saja bercakap pok pek pok pek pasal kita (macamlah diaorang yang dok membela aku dari kecik sampai ke tua bangka ni....*teremosi sikit*). Bagi yang tak kuat, akan mudah rebah, stress dan mulalah banyak penyakit dok hinggap ke badan.

Percaya atau tidak, sebelum berumahtangga, orang yang kepoh-kepoh akan tanya soalan ni....
"Bila nak kahwin ni?"
(*macamla dia yang nak sponsor majlis perkahwinan kita nantikan?)
Lepas dah kahwin orang akan terus bertanya lagi...
"Ni bila pula nak bertiga...?"
(*macam dia yang nak belikan susu dan pampers anak aku!)
Lepas dah ada anak (a.k.a bertiga) orang akan tanya pulak...
"Hai, bila nak tambah lagi sorang?"
(*macam dia yang nak jadi pengasuh dan berjaga malam)
Dan soalan-soalan itu akan tetap berterusan selagi kita bernyawa. Nasib baik mulut aku belum laser nak mengajukan pulak soalan pada si kepoh-kepoh tu semua dengan soalan macam ni...
"Ni bila pulak nak menyusul masuk ke tanah kubur?"
(*sebabnya yang selalu kepoh-kepoh ni orang yang dah berkahwin a.k.a yang dah berumur la...yang mana dia sendiri dah berderet-deret anak, sebab tu berani tanya orang soalan macam tu. Cuba dia jenis 'Andartu' atau tak punya zuriat, rasanya tergam sikit mulut tu.)  

Yang aku paling tak tahan sekali bila orang yang tak ada kena mengena dalam hidup aku (i.e mak kepada kawan aku, mak kepada adik ipar aku, kawan kepada kawan mak aku, nenek sedara kepada nenek aku belah mak punya nenek...entah, aku pun pening!) pun berani nak tanya soalan tu. Apa kaitannya dengan diaorang kalau aku tak kahwin ke...tak ada anak ke...anak sorang ke...kacau hidup diaorang ke? So, korang rasa patut ke orang-orang macam ni sibuk hal aku. Mungkinlah diaorang mengambil berat (pada aku macam busy body je lebih!) tapi kena juga fikir perasaan orang. Orang tu suka ke, orang tu tak kecik hati ke? Ni main redah je! Sesetengah orang ada alasan sendiri yang tak payah nak bagitahu orang lain kenapa diaorang tak nak kahwin, tak nak anak, nak anak sorang dan bla...bla...bla... 

Manusia ni paling banyak masuk neraka disebabkan mulutlah. Kadang-kadang kita tak sedar orang dah terasa hati dengan mulut kita. Mulut tu kan lebih tajam dari sebilah pedang. Tak kena diri sendiri memang sedap mengata...kalau kena batang hidung sendiri baru tahu pedih dan ngilunya macamana.....

Fikir-fikirkanlah!

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...