Iklan

Monday, 24 September 2012

LAMBATNYA...

Esok Afif ada exam. Wah, tadika pun ada exam tau! Aku tak tahu kenapa aku ni, anak baru umur 5 tahun tapi aku nak anak aku cemerlang walaupun nak ambik exam tadika je. Dengan gigih aku dah sediakan beberapa soalan dan latihan untuk dia buat. 

Afif ni satu masalah dia, dia seorang yang lambat bila buat sesuatu. Kalau aku biarkan dia buat seorang diri, mahu makan tahun dia nak habiskan sesuatu kerja. Dari makan, mandi, buat kerja sekolah semuanya dia lambat. Aku rasa kalau kat tadika dia tu memang cikgu-cikgu dah kenal dialah budak paling lambat akan sampai tadika. Bukannya dia bangun lambat (actually lambat jugalah sebab dia sebelum nak betul-betul bangun mesti nak kena urut-urut manja ala-ala urutan Thai) tapi yang membuatkan dia lambat sebab dia makan sarapan pagi tu ya ampunnnnnnnnnnnn....makan setengah jam, padahal makan roti je pun. So, setiap pagi tu aku mesti kena keluarkan juga suara pontianak aku walaupun aku memang tak suka tukar karakter aku yang lemah-lembut ni. :p 

Kalau aku lepaskan dia makan sendiri memang itulah yang akan terjadi. Tapi, jangan kata kalau aku suap dia akan cepat habiskan makanan dia. SAMA jugak! Kadang-kadang masa aku terbuang sebab nak suapkan dia makan. Bayangkan sepinggan nasi dia akan ambil masa paling kurang pun 45 minit untuk habiskan (itu aku yang suap, kalau dia makan sendiri mahu 4-5 tahun nak habis). Dia memang kunyah makanan slow sangat. Kadang-kadang aku risau, anak aku ni ada masalah ke? Perlu ke aku bawa dia berjumpa doktor? Dia jenis yang tak boleh nak buat beberapa kerja dalam 1 masa. Kalau dia tengah tengok TV, aku suap dia makan...makanya makanan tu akan duduk je dalam mulut dia tak dikunyah sebab dia dah bagi tumpuan lebih kat TV tu. Bila kena tegur, dia kunyah kejap tapi lepas tu dia buat balik. Aku memang kena banyak bersabar dengan anak aku ni...

So, kisahnya dia nak periksa ni aku bagilah dia homework sikit. Bukan yang susah-susah pun, cuma aku tulis perkataan dan minta dia salin balik apa yang aku tulis tu. Misalnya, IBU SAYA SUKA MAKAN. Dia boleh ambil masa 2 jam untuk salin balik apa yang aku tulis tu dalam 5-6 baris je. Kalau aku suruh dia salin sampai 10 baris, gamaknya sampai esok pagi dia tak siap. Aku dah cuba letakkan dia dalam bilik seorang diri, konon-konon tak ada gangguan dia akan lebih cepat tapi serupa hampas! Entah apa sebenarnya masalah dia. Satu-satu huruf yang dia nak tulis, dia macam berfikir dulu. Aku memang tak boleh duduk dan tengok dia menulis, sebab kesabaran aku memang teruji. Darah aku naik bila tengok dia menulis. Rasa macam aku nak tolong tulis je untuk dia (tapi homework diakan?). So, aku terpaksa keluarkan suara pontianak aku setiap kali aku tengok dia buat homework.

Aku tak tahulah cara aku ni salah atau pun tak tapi aku dah tak tahu nak buat macamana dengan dia. Dia pun dah nampak makin takut bila aku suruh buat homework tapi aku tak suka marah, cuma dia selalu naikkan darah aku. Bila aku tegur elok-elok, dia ikut sekejap je dan lepas tu dia macam lupa apa yang aku tegur. Kalau aku tegur, 'Afif, tulis tu kecik-kecik sikit'...dia akan ikut masa aku tegur je. Lepas tu dia tulis balik besar-besar anak gajah. Masalahnya, bila dah besar-besar tulisannya, perkataan-perkataan yang lain nak letak kat mana pula nanti? 

Aku cuba cool down dengan cakap pada diri aku sendiri, biarlah dia baru 5 tahun tapi kadang-kadang aku terfikir juga yang budak-budak ni dari awallah kita nak latih dia. Esok kalau dia dah besar dan kita masih biarkan mungkin dia dah tak boleh nak terima arahan lagi. Bukannya aku tak bagi dia kebebasan nak bermain. Aku tak pernah pun paksa dia belajar tiap-tiap hari, cuma bila ada kerja rumah yang cikgu dia suruh buat, aku akan minta dia buat kerja-kerja rumah dulu. 

Cikgu dia pernah bagitahu aku yang Afif selalu tak buat kerja rumah. Aku sedar, kadang-kadang silap aku juga. Aku biarkan Afif berehat dan bermain dulu bila dia balik dari tadika sebab aku tak nak dia rasa terbeban sangat dengan belajar (ala, budak lagi takkan aku nak paksa dia duduk membaca je). Biasanya dah malam, bila dia dah mandi dan segar baru aku suruh dia duduk buat kerja rumah. Masalahnya, Afif ni kadang-kadang dah petang buta (pukul 6-7 ptg) baru dia nak tidur, jadi bila dia tidur tu terus la sampai ke pagi esok. Bila pula masanya dia nak buat kerja sekolah? 

Aku harap Afif tak akan ada masalah dalam pelajaran sebab itulah satu-satunya anak yang aku ada. Kalau berjaya dia, sejuk perut aku tapi kalau gagal dia dah tak adalah anak lain yang boleh aku nak harapkan lagi. Syukur, Afif sekarang dah pandai membaca cuma masalah lambat dia tu yang aku perlu tunggu dan lihat lagi. Yang aku tak faham, kalau bawa berjalan, dia tak pula berjalan lambat tapi dia berlari pula tu. Rasanya tak pernah lagilah aku bawa dia keluar kemana-mana, dia berjalan biasa macam budak lain, dia mesti nak berlari atau melompat. Kadang-kadang aku terpaksa kejar dia sampai mengah-mengah mama nak oii sebab dia kalau dah berlari tak toleh belakang dah. Dia tak peduli berapa jauh dah dia tinggalkan mama & abah dia. Kenapa Afif macam tu ha? Cuba menulis, makan, mandi pun Afif cergas dan pantas macam tu, senang sikit hati mama.


No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...