Iklan

Tuesday 4 September 2012

5 TAHUN SUDAH BERLALU...

Sebenarnya entry-entry sebelum ni adalah kisah lampau yang aku cuba kenang balik. Hari ni dah lebih 7 tahun aku berumahtangga dan dah hampir 5 tahun Afif dilahirkan. 

Sekarang mari kita kembali ke zaman ini...Sebenarnya pada tarikh ini, 4hb September 2012, aku ada temujanji dengan doktor pakar, Dr. Hamid Arshad di klinik beliau di Plaza Damansara. Temujanji tu petang sebab pagi aku tak boleh ke mana-mana sebab Afif sekolah.

Apa masalah yang menyebabkan aku terpaksa membuat temujanji dengan Dr. Hamid ni? Aku ada masalah irregular period. Aku dah telefon klinik untuk buat temujanji sebulan sebelum tu. Masalah period aku ni complicated sangat. Kejap tak datang, kejap datang lama sangat, kejap kerap datang, kejap datang dengan banyak, so aku dah fade-up tak tahu apa masalahnya.

Bila sampai ke Plaza Damansara tu, masalah utama adalah parkinglah! Kawasan tu memang susah nak dapat parking, so sesiapa nak ke sana kenalah datang awal sejam rasanya untuk cari parking. Sementara suami aku sibuk cari parking, aku dan anak naik atas dulu untuk mendaftar. Biasalah, lepas mendaftar kenalah ada proses menunggu. Bila dah tunggu sekejap, pembantu doktor yang nak daftarkan nama aku tu panggil sebab nak buat temuduga sikit tentang sejarah perubatan aku (ini hanya untuk pesakit-pesakit baru macam aku je). Bila dah selesai semua, dia minta aku tunggu balik. 

Lebih kurang sejam dok tunggu barulah sampai turn aku. Aku pun melangkah ala-ala catwalk menuju ke bilik doktor sambil diikuti oleh suami dan anak. Bila masuk tu, doktor ingat aku nak buat rawatan kesuburan (which is memang ada dalam perancangan tapi let's settle my problem first). Bila aku dah bagitahu yang aku ada masalah dengan period dan story-mory sikit-sikit masalah aku, doktor suruh aku buat scan.

Bila doktor scan, doktor kata rahim aku tak ada masalah cuma dinding rahim aku tebal dan dia pun explain tentang 2 jenis hormon yang ada pada wanita yang mana kalau tak balance akan menyebabkan darah haid kita tak akan turun atau akan turun tak berhenti-henti. Aku fahamlah juga sikit-sikit. Nak habis scan, dia terjumpa pula satu telur yang tengah matang dan mungkin akan menetas pada bila-bila masa. So, dia cadangkan aku ambik pil which is Norculut yang mana kalau aku hamil pun dalam tempoh tu pil ni tak akan bawa apa-apa kesan.  

Then, doktor set appointment lagi untuk next month sebab dia minta aku buat ujian darah pula dan bulan depan datang untuk tengok result darah aku. So, keluar dari bilik tu, aku terus diambil darah sebanyak 1 tabung uji. Ngeri pulak tengok darah aku hitam pekat je. Jarum nak ambik darah memang besar ya puan-puan tapi aku tak rasa sakit pun. Kalau kena dengan orang yang pandai cari urat kita memang tak sakit.

Masa nak buat pembayaran, aku dok budget dalam RM200-RM250 je kot bilnya. Sekali tengok RM360 daaa....adusss, mahal giler! Nasib baik aku dah bayar deposit melalui online sebelum ni sebanyak RM100 (bagi yang confirm nak datang masa tarikh temujanji, kena bayar deposit RM100. Diaorang akan hantar email untuk maklumkan kita), so suami aku kenalah keluarkan lagi RM260 dari poket dia. Mujur cukup! (Sian suami aku...)

Okey, aku listkan apa yang sebenarnya aku dah bayar....

1. Consultation Fee (1st visit) RM150 (2nd visit aku tak tahulah mahal gak macam ni ke tak.....)
2. Scan RM50
3. Blood Test RM150
4. Medication RM10    

Fuhhh....gigil-gigil gakla tangan nak hulur duit sebanyak tu untuk perkhidmatan yang tak sampai 5 minit :(
Tapi, kesihatan kita pun penting jugakkan? Jadi, kita kena redha...baru rawatan yang kita buat ni akan berbaloi (ayat nak sedapkan hati sendiri...)

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...