Iklan

Tuesday 23 October 2012

SERAMMM

Aku nak story satu kisah scary jugak yg terjadi malam tadi....x kisah nak percaya atau tak :)

Semalam aku ada baca satu blog. Blogger ni bercerita benda2 mistik la sikit tentang perubatan Islam. Dalam hati aku macam terdetik niat nak try apa yang blogger tu dah buat sebab aku pun macam ada masalah (nanti aku cuba untuk ceritakan apa masalah aku tu) & aku perlukan perubatan Islam ni

Lepas tu dalam pukul 9 lebih, nak dekat pukul 10 mlm, aku waktu tu ada kat dapur tengah basuh pinggan. Lepas tu aku dengar suara Afif panggil aku...'Mama...'. Suara dia macam nak menangis. Lepas tu dia datang ke dapur dengan muka dia yang nampak macam tengah takut gila. Aku dah cemas tengok muka dia. Lepas tu aku tanya,  'Apa?' Tak pasal-pasallah budak tu kena marah sebab buat aku cuak. Muka dia memang dah macam orang yang buat salah. Aku ingat dia ni mesti dah buat salah apa2 ni...tak bagi tumpah air, mungkin bagi pecah apa2 ke...

Lepas tu dia cakap, 'Afif nampak hantu...'. Erkkk....hantu?? Memang tak nak percaya tapi tengok muka dia yang takut tu, aku pun ikut dia ke ruang tamu. Aku tanya, 'Nampak kat mana?'. Dia pun tunjuklah bilik kecik yang ada aku letakkan peti ais (sebab dapur rumah aku memang sempit, terpaksa letak peti ais dalam bilik ok!). Dia kata, 'Afif nampak tuala berjalan pergi peti ais'

Lepas tu aku tanya, 'Tuala tu warna apa?'. Dia kata, 'Warna putih'. Mmm...kalau dia kata warna biru ke, hijau ke tak la aku takut sgtkan...

Aku tanya lagi, 'Macamana Afif boleh nampak?'. Dia kata, ' Afif lalu kat depan bilik tu lepas tu Afif nampak.'

Aku pun terduduklah kat sofa tu memikirkan nak percaya atau tidak. Nasib baik malam masih awal & suami aku pun balik kerja awal hari tu. Selalunya laki aku memang akan balik lewat malam. Mujur dia ada, kurang sikit takutnya. Kalau tak, mau kami dua beranak tidur dengan semua lampu terpasang...grin

Lepas suami aku habis sembahyang, Afif cerita kat abah dia pulak. Abah dia tanya, 'Hantu tu besar tak?' Dia kata, 'Besar abahlah.' Muka dia masa jawab tu memang konfiden gila la, tak ada nak pikir-pikir...err ke, aaa ke, mmm ke, kira macam betullah dia nampak something.

Ok, bab tu kalau korang macam tak percaya takpe...tapi yang buat aku curiga sekarang ni, bila masa nak masuk tidur tu mulalah macam-macam berlaku kat kami 3 beranak. Malam tadi aku tidur lambat, lebih kurang pukul 12.45 mlm tapi anak & suami aku dah tidur dulu. Bila aku naik je atas katil, tengok-tengok Afif terkencing atas katil. (Dah 2 malam Afif tidur atas katil kami sebab tilam dia basah sebab terkencing juga). 

Aku macam pelik sebab Afif dah kencing sebelum tidur tu dalam pukul 10 mlm. Afif ni jenis kalau dah kencing sebelum tidur, dia takkan terkencing malam dah. Melainkanlah malam tu dia tidur terus tak kencing dulu. Tak apalah, mungkin dia minum banyak sangat kot. Tapi, yang aku lebih pelik bila dia boleh tidur dengan baju & seluar yang basah lencun tu. Selalunya kalau dia terkencing masa tidur, dia mesti akan terjaga & menangis. Lepas tu dia akan cakap, 'sori mama...sori mama' sebab dia tahu dia tak nak kencing dulu ebelum tidur. 

Aku kejut dia bangun sebab nak tukarkan baju dia pun macam dia malas nak bangun. Last2 bawak jugak ke bilik air & bagi mandi  tengah-tengah malam tu, lepas tu tukarkan baju. Lepas pakai baju tu dia terus tertidur atas kerusi tak sedar apa dah.Aku pun pergi lap-lap bekas dia kencing atas katil & suami aku yang dah terjaga pun tolong cabutkan cadar. Aku angkat Afif tidur balik atas katil & suami aku tidur atas tilam kat bawah sebab dia kata katil basah. 

Tak lama lepas tu, tak sampai 15 minit aku dengar pulak bunyi macam orang tengah mengumam, nak cakap tak cakap macam tu. Aku dah agak, ni mesti suami aku pulak mengigau ni. Aku bangun dan tengok memang dia tengah mengigau macam kena hempap, tak boleh nak bergerak tak boleh nak bercakap. Suami aku ni jarang jugaklah nak mengigau tapi kalau dia betul-betul penat balik dari berjalan jauh biasa juga dia mengigau. 

Aku tepuk-tepuk pipi dia bagi dia sedar. Baru dia bukak mata. Lepas tu dia baca2 ayat sikit baru tidur balik. Tak lama, dia tak boleh tidur agaknya, dia bangun & naik tidur atas katil juga. 

Aku pula dah tak boleh nak tidur padahal tadi dah ngantuk sangat. Dok la terkelepot2 sorang diri tengok anak, tengok laki. Aku tengok 2-2 org pun tidur tapi tak nyenyak. Afif banyak kali dok ngigau, suami aku pulak macam senang je tersedar kalau aku bergerak padahal selalunya dia tidur mati gak. 

Last2 nak dekat pukul 2 pagi kot baru aku tertidur. Pukul 3 pagi terjaga pulak dah...kali ni aku terasa nak kencing sangat-sangat + sakit perut memulas-mulas. Aku bukan makan apa pun tadi sebelum tidur, cuma makan biskut cicah milo. Selalu tak pernah sakit perut tengah tidur sampai macam tu. Dalam perut macam dok cucuk2 je. Aku dok pikir nak ke tandas ke tak nak. Dah pukul 3 pagi, takkan nak kejut suami aku temankan aku ke tandas untuk melepas? Last2 disebabkan tak tertahan sangat, aku bangun juga. Dalam hati berdoa supaya tak nampak la apa2 yg tak diingini pagi2 tu. 

Dah melepas tu rasa lega sikit tp still ada rasa mencucuk-cucuk lagi dalam perut. Lepas tu kat dalam badan rasa panas je walaupun luaran rasa sejuk sampai berstokin. Panas tu macam pedih ulu hati dan sampai ke kepala panasnya membuatkan berdenyut-denyut kepala aku. Memamng aku tak boleh nak tidur. Lama jugaklah, lebih kurang sejam lebih jugak kot dok pusing kanan pusing kiri. Tapi last2 tertidur jugak.

Tadi bila aku bukak sarung cadar nak ganti yang baru, Afif tanya, 'Kenapa mama buka sarung tu?'. Aku tanya dia, 'Semalam Afif kencing atas katil mama, Afif tak ingat ke?' Dia kata, 'Afif tak tahulah. Afif kencing atas tilam Afif hari tu yang mama bawa Afif mandi dalam bilik air'. 3 hari sebelum tu memang dia dah kerjakan tilam dia & aku angkat dia masuk bilik air dan mandikan juga. Tapi yang tu dia ingat dia terkencing sebab dia yang tak nak kencing dulu sebelum tidur. Semalam punya cerita dia macam tak ingat apa-apa.

Aku tiba-tiba terfikir, apa betul ke Afif memang nampak 'sesuatu' semalam sebab secara tiba-tiba je kami 3 beranak macam ditimpa masalah dalam satu malam berturut-turut...Apakah??? frown




No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...