Iklan

Tuesday 9 October 2012

TAMPAL GIGI PART 2

Kalau ada yg dah baca entry aku bulan lepas, aku ada story kisah aku sakit gigi...2 batang gigi (atas & bawah) :( Hari ni nak sambung kisah tampal gigi...

18/9/2012 hari tu aku dah ke klinik swasta untuk tampal gigi atas. Sebab ke klinik swasta sebab sedara mara dah takut-takutkan pasal klinik kerajaan (buat tak baguslah, lepas sebulan tertanggallah bla...bla...bla...). Dah tampal tu memang doktor tu dah cakap, kena buat RCT (Root Canal Treatment) utk matikan akar gigi tu. Tapi aku tak nak buat lagi sebab ongkos belum ada.

Entah macamana tak sampai seminggu tu gigi yang aku tampal berlubang balik. Lubang tak besar tapi bila aku sedut kat gigi tu boleh rasalah macam angin boleh lalu celah-celah tu. Ngilunya Ya Rabbi! Tambah2 bila aku sedap2 minum air manis atau makan makanan berkuah. Mmg tangkap sentaplah sampai ke otak. So, sebab klinik tu bagi warranty sebulan, aku call balik klinik. Aku buat appointment balik (jenuhlah nak kena tunggu berjam-jam lagi sementara nak dirawat).

Bila aku pegi sana hari ni (9/10/2012), memang kena tunggulah! Pukul 10 aku sampai, nak dekat pukul 12 tghr baru turn aku. Bila doktor tu check, dia kata tak ada lubang pun. Macamana tak ada lubang doktor kalau dah aku sakit?? Kalau malas nak bukak balik tampalan tu cakap je la! Dia dok bebel-bebel la kat tepi telinga aku, dia tampal ok la apa la...aku kata aku sakit! Aku memang rasa ada lubang. Lepas daripada tu bila dia bebel-bebel lagi, aku dengar je, malas nak nyampuk.

So dia korek gakla tampalan tu dan tampal lain. Dia suruh aku buat gak RCT. Aku pun rasa aku kena kot buat RCT tu sebab aku takleh makan guna gigi tu, rasa macam sakit dan nak patah je tapi doktor ni macam tak faham lak, mana aku nak cekau RM400-RM500? Sabar-sabarlah doktor oii. Aku tau kau nak duit gakkan? 

Bila dah habis tampal baru aku story kat dia, sebenarnya sebelum ni aku ke klinik kerajaan untuk tampal gigi bawah (ala yang appointment 4/10/2012 aku dapat dr klinik kerajaan tu. Appointment sampai sebulan, nak bagi aku mati tanggung sakit gigi.) Tapi aku pegi gak ke klinik kerajaan untuk appointment yang dia dah bagi tu tapi aku tampal gigi bawah yang rasanya dah ngilu-ngilu jugak. 

Bila doktor kat sana dah tampal, aku suruh check tengok gigi atas aku tu (which is gigi tu aku dah pergi tampal kat klinik swasta tu) kena ke buat RCT? Bila dia tengok, katanya tak payah! Biar dulu, tampal je. Aku kata aku ke klinik swasta dia suruh aku buat. Doktor klinik kerajaan cakap pula, 'Awak pergi klinik swasta memanglah, diaorang nak duit je!'. Pulak dah! Sekarang ni aku yang gila...sorang cakap macam tu, sorang cakap macam ni. Ada betulnya jugak apa doktor klinik kerajaan tu cakap, swasta ni memang nak duit je tapi kalau fikirkan lagi, doktor kerajaan ni pulak malas nak buat kerja, sebab tu kata tak payah. So, kalau koranglah, tak gila dibuatnya?

Bila aku cerita kes tu kat doktor klinik swasta, dia kata kena buat. Kalau klinik kerajaan mana ada buat RCT (padahal aku dah tanya doktor kat klinik kerajaan tu, kat situ ada buat RCT tak? Dia kata ada!). Nampak sangatlah doktor klinik swasta tu nak propa kat aku. Ingat aku tak mahir IT ke, aku takleh google sana google sini? Cettt....Nak duit betullah!

So, sekarang ni aku tengah konfius berfikir...kalau aku nak buat gak RCT tu kat klinik swasta, aku kenalah menabung daripada sekarang. Kalau aku nak buat kat klinik kerajaan pulak, silap-silap sampai gigi aku rongak baru dia nak buatkan. Maklumlah kerajaan ni kalau selagi tak sakit macam nak mati, selagi tu kau akan di bolayan!

Bagi yang belum ada masalah gigi, jagalah gigi anda baik-baik. Pesanan dari PESAKIT GIGI! :p

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...