Iklan

Thursday 26 December 2013

KELETIHAN ITU MELANDA KEMBALI

Semalam 3 hari berturut2 aku terjaga hampir2 pukul 6 pagi. Tak ada bunyi jam tapi memang automatik aku akan terjaga time macam tu. Macam biasa, rasa tak selesa melanda. Aku perlu ke bilik air untuk menukar pad yang as usual memang penuh. Aduhhh, hari ni aku rasa letih sikit. Pinggang pula sakit sangat sampaikan aku nak menunduk untuk cuci pad pun tak boleh. 

Hari ni ada urusan yang perlu diselesaikan. Urusan persekolahan anak teruna aku yang masih belum selesai. So hari ni nak kena ke sekolah agama untuk hantar borang pendaftaran. Kalau tak hantar hari ni, silap2 nama anak aku tak ada pula dalam senarai nanti. Lepas dah hantar borang tu, kami ke sekolah kebangsaan pula untuk beli balance buku yang tak ada stok hari tu. Sekali ramai sangat la pula yang beratur, dah tu yang dok bekerja kat dalam tu pula 2 orang je. 15 minit suami aku dok beratur, aku tengok tak bergerak2 pula barisan tu so, aku ajak dia balik ajelah sebab cuma 1 je buku yang dah ada stok, yang lain2 belum ada juga lagi. Mungkin lain kalilah datang balik. Aku pun tak larat nak berdiri lama2, kepala betul2 rasa berat macam ada batu dalam kepala. Lepas tu rasa loya semua ada. Setiap kali bangun dari duduk, rasa berpusing2 sikit. 

Pagi tadi aku terpaksa makan ubat untuk kurangkan pendarahan sebab aku risau nak bergerak ke banyak tempat ni nanti bocor pula. Nanti satu kerja pun tak jadi! Aku malas nak makan ubat2 macam tu sebab aku risau effectnya lain pula nanti. Kita ni mana nak tahu badan kita sebenarnya memang nak keluarkan darah tu ke dan kita pandai2 pula nak stopkan darah tu keluar, silap2 darah dok membeku kat dalam sebab tak dapat keluar ke, dah timbul masalah lain pula. So kalau darah tu nak keluar, biarkan ajelah dia keluar. Ada Iron tablet yg doktor bekalkan tu, aku makan ajelah supaya darah bertambah menggantikan darah yang dah keluar. Tapi iron tablet tu kadang2 aku skip juga sebab membuatkan perut aku sakit dan cirit birit.

Destinasi seterusnya ke One Utama untuk beli baju sekolah agama. Aku jalan jugalah pelan2 walaupun kepala ni berat dan kadang2 rasa macam semput pun ada bila aku macam susah nak bernafas. Nasib baik urusan mencubakan baju tu kat badan Afif dibuat oleh encik suami sebab aku memang tak boleh nak tunduk.

Dalam pukul 3 ptg, kami kena balik sebab suamiku ada urusan di tempat lain pula. Sempatlah tapau nasi dulu sebelum balik. Nak harap aku masak mungkin tidak. Aku cuma rasa nak baring je. Mulanya cadang hari ni juga aku nak ke Klinik kesihatan untuk ambik bekalan ubat yang makin nak habis. Dekat list ubat2 tu doktor suruh ambik 2/1 nanti tapi 2/1 nanti ada hari orientasi sekolah Afif, mungkin tak sempat nak ambik. 1/1 dah cuti, 31/12 suami pula ada training. Tapi hari ni memang dah tak sempat nak pergi. Tak apalah, insyaallah adalah masanya tu nanti.

Balik rumah terus makan. Lepas makan, suami pun dah keluar dan tinggal aku dengan Afif je. Badan dah tak larat, mata pun dah layu so aku terus baring atas sofa dengan baju pun tak tukar.  Masalahnya mata aku memang dah tak boleh nak buka sangat tapi Afif asyiklah dok panggil nama aku. Baru aku nak terlelap, dia nak itu. Baru nak lelap lagi, dia nak ini. Baru nak masuk mimpi dia panggil pula. Aku rasa aku cuma dapat lelap dengan aman tak sampai sejam pun. Lepas tu terus bangun ajelah.

Malam pula ingat nak jahit kaki seluar sekolah Afif tapi nak tunduk pun tak boleh. Suami ada ajak aku pergi check balik bp kot2 jatuh balik tapi aku tak rasa ni masa yang sesuai. Tak lama je lagi Afif dah nak start sekolah. Banyak benda yang aku nak kena buat untuk persekolahan dia. Minggu depan dia dah start orientasi. Macamana kalau aku ditahan kat wad lagi? So aku tak nak! Biarlah aku tahan je dulu sakit ni. Apa2 pun anak aku lagi penting. Aku nak hantar dia ke sekolah dan ada di sisi dia hari pertama dia masuk sekolah :)


















No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...