Iklan

Thursday 12 December 2013

AKU WARDED PART 3

Petang tu dalam pukul 6.50 ptg doktor datang ambil sampel darah lagi. Aku ni dahlah kurang darah, hari ni je dah 3 kali darah kena ambik... :(

Petang tu aku tunggu suami sampai nak dekat pukul 7 mlm. Pukul 7.30 dah habis waktu melawat. Jenuh gak tunggu dengan tuala, berus gigi dan segala peralatan tak ada. Kakak katil depan dah ada suami dan anak2 datang melawat. Tup2 pukul 7 lebih dia muncul sambil tersengih2. Rupanya dia tertidur....buleh??

Tak lama duduk dah kena halau dengan pak guard. Aku ni pula telefon tak boleh nak call out. Time2 macam ni la telefon nak kena block kan? Tadi doktor dah datang, katanya malam tu nak kena masuk darah. Siap doktor suruh aku sain consent letter lagi. Naik takut gak aku bila sampai kena sain2 borang ni. Macam bahaya sangat jer...risau gak dengan risiko2 penyakit dari darah yang dibekalkan tu.

Malam tu dalam pukul 8.05 malam, doktor dengan Nurse2 dah kalut berkerumun kat katil aku sebab nak prepare masukkan darah. Nak masukkan darah ni rupanya banyak prosedurnya siap Nurse kena bagi aku kertas untuk aku tanyakan soalan2 kat diaorang berkaitan masukkan darah ni. Mula2 diaorang masukkan cecair apa tah kat drip aku. Aku tak rasa air sebab botol tu kecik je. Masa nak masukkan cecair tu agak sakit sikitlah sebab dia menolak darah kering kat drip tangan aku yang dah
keras tu. Ngilu gakla aku rasa.

Pukul 8.20 mlm lepas habis cecair tu dimasukkan barulah nurse gantikan dengan botol darah pula. 1 pain je dulu. Masukkan darah ni orang kata sakit, aku tak pasti sakit macamana mula2nya...rupanya
memang sakit :( Sakit kat tempat jarum drip tu. Rasa nyut nyut je sampaikan aku tak boleh nak pejam mata. Letak tangan kot sini salah, kot sana salah...last2 bila aku tegakkan tangan menghala ke atas
baru lega sikit. Aku urut2 sikit kat urat tu sebab rasa sejuk je kat area tangan aku ni. Tengok darah turun setitis...setitis...Bilalah boleh habis satu botol darah ni agaknya? Aku dah rasa nak terkucil. Sebelum masuk darah tadi dah pergi toilet dah tapi kerap pula rasa nak terkencing sejak tadi.

Malam tu aku memang tak boleh tidur. Nurse pesan kalau ada rasa jantung berdebar2, sakit kepala, gatal2 atau rasa nak demam cepat2 panggil diaorang. Takut2 ada effect atau darah tak nak serasi. Nurse dah bekalkan butang loceng tu kat tepi tangan aku. Sebelum masuk darah lagi aku memang dah sakit kepala...migrain! Itu salah satu sebab aku tak boleh tidur. Kepala rasa panas macam nak meletup je. Lepas tu lampu dalam bilik tu pula bukak semuanya. Cahaya terang sangat sampai tak boleh pejam mata. Satu lagi sebab, badan aku rasa sejuk menggigil2. Aku takut effect dari masukkan darah tu. Mula2 aku tahan, tapi last2 aku cakap juga kat nurse yang aku sejuk. Nurse check suhu, katanya tak demam. Dia datang bekalkan aku satu lagi selimut. Aku pun berselimut dengan 2 helai
selimut. Ingatkan okeylah tapi masih juga sejuk so aku cakap kat nurse aku masih sejuk. Nurse check suhu lagi, tetap tak demam. Nurse kata mungkin sebab aircond walaupun aircond tu tak kuat mana
pun. Bila aku suruh tutup katanya tak boleh control sebab memang untuk satu bangunan punya aircond tapi suis aircond yang dalam bilik memang dah tutup. Ada satu masa tu bila mata dah nak terpejam pula, nurse datang kejutkan sebab nak amik bp. Aduhhhh!!! Kakak katil depan aku pun tak bileh tidur, kejap2 dia tekan button panggil nurse yang membuatkan aku terjaga je sebab bunyi bell tu kuat.

Kakak katil depan aku ni piyed dia membuak2 keluar sampai dia lemah dan tak boleh bangun. Sebab tu dia asyik panggil nurse. Aku dapat bayangkan macamana perasaan dia sebab aku pun pernah keluar darah membuak2 sampai tak larat. Kepala pun dah rasa ngenngg sangat bila keluar darah banyak macam tu. Dahlah badan tak larat, pad mesti nak kena ganti juga sebab dah penuh. Nak berjalan memang tak dayalah sampaikan nurse kena ambilkan wheelchair padahal toilet tu 5 langkah je pun daripada katil. Dia dah tak boleh nak pakai pad, nurse tukar dengan pampers pula. Dose ubat
pun kena tambah sebab dose yang ada sekarang tak cukup, dia masih banyak bleeding. Sekarang tahulah aku apa masalah kakak tu. Rupanya sama masalah dengan aku. Patutlah aku tengok muka dia pun pucat je.

Last2 aku cakap kat nurse yang aku nak panadol. Nurse bagi 2 biji panadol, lepas telan aku suruh nurse tutup satu lampu tapi dia tutup semua lampu dalam bilik tu, mujur ada lampu kat koridor so okeylah! Lepas telan panadol tu tak lama darah dalam botol pun surut dalam pukul 1.30 pagi. Terus aku tekan button dan panggil nurse sebab suami aku dah pesan jangan biar angin masuk dalam tiub tu. Lepas nurse datang, dia gantikan pula dengan satu botol air. Oh, masuk air baru kurang sikit rasa nyut nyut kat tangan aku. Baru aku boleh letak tangan.





No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...