Iklan

Wednesday 2 October 2013

PEMAKANAN UTK CYCLE BARU

27/9/2013 dah start cycle baru setelah Cik 'P' datang menjenguk selama 11 hari. Untuk cycle baru ni, aku mula mengamalkan Apple Cider Vinegar & Jus Delima Gulsan dulu. 

Apple Cider tu aku ambik 1 sudu kecik waktu pagi sebelum sarapan. First2 day hari tu ambik 2 sudu besar kau! Berlagak! Sekali tu memang tak tahan tengitnya rasa cuka tu...sampai ke malam tekak aku sakit, lepas tu tobat tak ambik 2 sudu besar dah. Sekarang cuma ambik 1 sudu kecik & itu pun lepas masukkan 1 sudu tu, sebelum telan kena minum air sekali. Kalau tak, memang tak boleh nak telan. Cuka tu, korang boleh tahulah kan macamana kuatnya rasa cuka...dah macam ambik wasabi dah. Nak campur Apple Cider tu dalam air lagi rasa tak sanggup nak menelan sebab rasa macam banyak pula nak ditelan.

Pati Delima Gulsan pula aku ambik 1 sudu kecik juga (ni pun tak sanggup nak telan 1 sudu besar sebab masam...ngeee). Untuk Jus Delima ni aku ambik waktu malam sebelum tidur. Malas nak campur aduk dua-dua sekali pada waktu yang sama.

Lepas 2 hari aku telan Apple Cider tu, aku kena cirit tapi tak birit...eh, faham ke? Hahaha...maksudnya aku membuang tu cair je tapi bukanlah aku kerap ke toilet sangat...rasanya 3 kali kot membuang pada hari tu dan semuanya cair tapi aku tak adalah sakit perut sangat. Esoknya dah okey dah, tak ada cirit dah. Tak tahulah mungkin kesan pengambilan Apple Cider dan Jus Delima ke apa tapi aku rasa perut aku macam ringanlah sikit.

Hari ke-4 pengambilan perut aku berangin2 sikit. Sikit2 nak buang angin. Kadang dia keluar ikut atas dan kadang dia keluar ikut bawah. Ikut dialah nak keluar ikut mana, asal keluar. Tapi aku tak selesa sepanjang hari tu sebab perut aku bloated dan rasa penuh je. 

Oh, kenapa aku amalkan Apple Cider Vinegar ni ek? Aku dah lama nak amalkan sejak aku terbaca dan ter'YouTube' tentang khasiat Apple Cider Vinegar ni. Sebelum ni jumpa je Apple Cider ni jual kat pasaraya tapi tak pernah ada tanda halal so agak ragu2 pula nak beli. Masa bulan puasa hari tu terjumpa satu kedai Arab ada jual Apple Cider ni dan adalah tulis 'HALAL' teruslah aku rembat satu botol. Tak mahal sangat pula tu...RM9 je. Dengar kata Apple Cider ni boleh regularkan balik kita punya period. Wallahualam! Aku cuma berusaha, yang menentukan hanya Allah juga. Tengok sajalah macamana kesannya nanti ya!

*Tak pastilah boleh ke aku istiqhamah dengan Apple Cider ni sebab setiap pagi nak menelan rasa macam nak membunuh diri. Rasa cuka yang kuat tu yang buat aku tak tahan. Apa2 pun kenalah sabar dan kuat kalau nak sihatkan? kan?

2 comments:

  1. sy pun consume apple cider...kene telan masuk tekak terus so tak rasa sgt..apepun agak siksa nak telan..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Liyana, mmg nak telan terus masuk tekak tp x boleh...rasa macam tersangkut kat tekak tu sebab kuat & tengit sgt...itu yg kena sumbat cuka dulu lepas tu sebelum telan, minum air & telan sekali dgn air, baru boleh masuk benda alah tu...seksa gak tp usaha kena ada jugakkan :)

      Delete

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...