Iklan

Monday 21 October 2013

PANTASNYA MASA BERLALU

Eh, aku tak teringin pun nak bercerita pasal Hari Raya AidilAdha yang lepaskan? Macamana nak bercerita kalau raya aku macam hari2 biasa je, tak ada yang best pun. Dahlah tahun ni kakak aku beraya dia kampung suami dia bersama anak2. Ini sebab kes dia beranak masa raya Aidilfitri lepaslah. Lepas beranak berpantang kat rumah mak aku walaupun raya tu turn dia kena beraya kat kampung belah laki dia. So terpaksalah dia tukar turn kali ni. Bermakna aku dan anak-anak buah aku tak akan bertemulah lagi setiap kali raya...huuuuu. Sedih!!!!

Ceritalah sikit pasal raya korban hari tu ek. Aku raya tu tak pakai baju raya pun. Mujur tak beli baju baru sebabnya aku jadi orang dapur je. Mak aku tak berapa sihat...sakit lutut. Menu pagi raya tu pulut bersama rendang (yang ni mak aku sempat juga buat dalam sakit2), pas tu aku buat mee kari. Alhamdulillah menjadi mee kari aku walaupun baru first time aku mencuba buat...muahahaha!

Ayah aku sibuk di masjid. Suami aku lepas balik sembahyang raya, bawalah anak teruna aku yang sorang tu nak tengok lembu kena korban tapi rupanya anak teruna aku tu penggeli! Di ajaknya abah dia balik sebab geli tengok lembu kena korban dan takut tengok darah...teruna oh teruna! Aku ingatkan nak bagilah dia pengalaman tengok semua tu tapi lain pula jadinya.

Seharian tu aku cuma dok rumah ajelah. Sambil2 dok tu aku membuat reben untuk dilekatkan kat botol2 cenderahati pada tetamu untuk majlis perkahwinan adik2 aku bulan November ni nanti. Sebelah petang barulah Pak Teh aku datang bersama isteri dan anak-anak dia. Malamnya, lepas adik aku belikan kek bersempena belated birthday mak aku pada 10/10 lepas, barulah kami bertolak balik rumah. Kena balik jugalah sebab si teruna aku tu nak sekolah esoknya.

Oh, ni nak bercerita pasal teruna aku. Sekejap sangat rasanya masa berlalu. Tahun depan dah nak masuk Darjah 1 dah dia. Aku ni masih dalam dilema nak fikir pasal sekolah anak. Suami aku pula bila diajak berbincang macam tak kisah. Bila ditanya, jawapannya tak tahu! Kadang2 hati aku ni sakit sangat tapi aku terpaksalah pendam saja. Aku nak yang terbaik untuk anak aku. Sekolah yang dekat dengan rumah ni, aku agak kurang berkenan sikit nak masukkan anak aku ke sana. Sekolah tu bukannya berprestasi tinggi. Bukanlah anak aku tu bagus sangat tapi aku nak dia bergaul dengan rakan2 yang boleh diharap. 

Persekitaran kawasan rumah aku ni budak2nya macam tak sesuai sikit untuk membesarkan anak. Biasalah rumah kos sederhana ni macam2 masalah ada. Aku ni nak lepaskan anak aku keluar bermain kat luar pun aku berfikir banyak kali. Aku risau! Sekarang ni anak aku diam tak diam dah pandai, setiap petang mesti nak keluar bermain dengan kawan2. Mula2 aku memang berat hati nak lepas dia keluar main sorang2 kat bawah tu. Mujur padang permainan ni depan tingkap rumah aku. Setiap kali dia turun, aku akan pastikan betul ada kawan bersama dia. Masa tu aku dah tak boleh nak buat kerja, dah jadi jaga pula aku depan tingkap tu dok perhatikan dia. Rasa nak alih pandangan sekejap pun berat je hati. Kadang2 aku terfikir, aku ni terlalu mengawal anak ke? Entahlah...apa yang pasti, aku risau. Kadang2 tengok dia bermain dan terjatuh pun aku dah menggelabah. Tengok kawan2 dia buli dia pun aku dah serba tak kena. Macamanalah aku nak biarkan anak aku masuk Darjah 1 ni??? Boleh ke dia berdikari? Pandai ke dia mencari kawan yang baik2? Takkan ada ke budak2 yang akan ambil kesempatan dan membuli dia nanti? Risau dan risau lagi :(

Sebab itulah kalau boleh aku nak anak aku tu dihantar ke sekolah tahfiz sekurang-kurangnya. Bila aku bercakap dengan suami, mula2 dia kata hantar ajelah, anak sorang je pun bukannya ramai. Tapi bila aku ajak dia survey sekolah2 tahfiz yang ada, lain pula alasan dia. Katanya kan dah register sekolah? Pulak dah! Angin satu badan aku ni. Apa orang lelaki ni semua benda pun nak ambil mudah dan ringan ke? Apa diaorang tak ada perasaan risau ke? Dahlah nak 'buat' anak yang sorang tu pun bukan mainlah perit dan jerih yang aku kena lalui. Kena cucuk sana, kena cucuk sini. Kena makan itu, kena makan ini...alih2 macam tu je jawapan yang aku terima. Sedih lagi :(

Kalau nak masukkan anak aku ke sekolah tahfiz, sekurang2 satu sessi je. Tak perlulah dia terkejar2 balik sekolah agama nak ke sekolah kebangsaan pula. Lepas tu malam nak belajar mengaji pula. Kat sekolah tahfiz tu semua dah lengkap. Agamanya dah diajar, mengaji dah diajar dan silibus sekolah kebangsaan pun diajar di satu tempat saja. Memanglah belanjanya mahal sikit tapi bak kata suami akulah, anak sorang je pun! Kalau nak kejar2 cari duit pun untuk siapa? Bukan untuk anak juga? So, aku memang betul2 nak yang terbaik untuk anak tapi macamana lagi aku nak cakap dengan cik suami aku ni??  

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...