Iklan

Friday 26 September 2014

EARLY MENOPAUSE??

Mmm...sedih!

Semalam aku mendapat mesej WeChat dari adik perempuan aku. Kami 3 beradik perempuan ada buat satu group di WeChat untuk bersembang hal2 kami aje. Semalam adik aku ada follow up appointment di Ampang Puteri untuk masalah period dia, so sajalah bertanya keputusan ujian darah yang dia dah buat beberapa minggu lepas tu.

Katanya dia tengah sedih. Allah, apa pula keputusan ujian tu yang buat dia sedih? Aku faham situasi dia...sedih, hampa, kecewa mesti tengah menganggu fikiran.

Tengah aku nak korek apakah kesedihan dia boleh pula bateri telefon dia nak habis...ni yang aku hangin ni! Aku dah tengah excited, dia potong stim lak. Tak apalah, aku sabar ajelah. Nanti mesti dia bercerita punya.

Aku memang tunggu je mesej dia. Bila Ipad aku berbunyi terus aku jengah kotak mesej. Alhamdulillah ada mesej dari dia.

Katanya dia sedih sebab daripada blood test yang dibuat tu Doktor assumed dia on early menopause symptom. Allahuakbar! Aku turut terkejut dan bersedih. Umur dia masih muda, baru 32 tahun. Baru berkahwin 10 bulan dan belum pernah merasa pengalaman mengandung, melahirkan dan menjaga anak sendiri.

Tapi aku bagi dia semangat. Aku tanya teman2 dalam grup TTC apa yang boleh dibuat kalau terjadinya perkara macam tu? Alhamdulillah ada juga yang berpengalaman yang sama dan bagi sedikit tips so aku terus sampaikan pada dia. Aku tak nak dia down. Aku tak nak dia putus asa. Aku tak nak hormon dia terganggu lagi.

Aku minta dia cuba macam-macam supplements yang teman2 TTC cadangkan. Aku minta dia cuba pelbagai alternatif lain juga...akupunture, homeopati dan segala yang boleh dicuba. Dia bekerja, dia ada pendapatan mungkin tak ada masalah semua tu berbanding aku yang tak bekerja ni hanya mampu menadah tangan berdoa sahaja.

Adik aku ni sebelum kahwin lagi ada masalah dengan period dia. Katanya setahun mungkin 2-3 kali sahaja dia period, itu pun tak banyak darah yang keluar. Lepas kahwin rasanya baru 2-3 kali juga dia period. Itupun selepas dia makan ubat yang doktor bekalkan.

Ya Allah, Tuhan yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...kasihanilah Adikku, berikanlah dia peluang untuk menjadi ibu. Berilah dia merasa pengalaman dan nikmatnya menjadi wanita. Berilah dia peluang untuk menjadi isteri yang memenuhi keperluan suami. Ya Allah, murahkanlah rezeki Adikku. Mudahkanlah dia mengandung. Suburkanlah benih2nya dan kurniakanlah dia anak2 yang soleh solehah.

Aku tak maksum yang mana doa aku akan dimakbulkan Allah tetapi aku rasa aku perlu mendoakan dia. Dia adik aku yang terpaling baik. Dialah yang menjaga anak2 buah dan juga anak aku sewaktu mereka masih kecik. Semua anak2 buah kami dan anak aku juga suka pada dia. Walaupun kadang2 dia garang tapi tak pernah ada di antara budak2 tu yang bencikan dia. Dia rajin melayan dan bawa budak2 tu berjalan. Dia suka manjakan budak2 tu dengan membeli macam2. Aku selalu bayangkan macamana agaknya kalau dia ada anak sendiri nanti.

Tapi perancangan Allah tu tak ada siapa yang tahu dan perancangan Allah juga yang terbaik buat hambaNya. Bagi aku, aku dah melaluinya dan dah banyak airmata aku yang mengalir. Buat dia, dia baru nak merasai. Semoga dia tabah dan tak putus2 berdoa.

Ya Allah, sesungguhnya aku tak tahu nak cakap apa. Aku turut bersedih untuk dia.     

10 comments:

  1. slm nani, sedihnya bila doktor ckp mcm tu ye. (nanti akak nk google psl benda ni. coz baru2 ni pun ada kwn (umur 44) dia ckp doktor ckp skrg pompuan lagi cpt menopause due to diet issue.. doktor ckp 40 tu dh stat dah.. nani boleh tak mintak adik nani try kopi ni http://www.hkccproduct.com.my/. akak dh minum dan mendapat manfaat. sblum ni period bila mai 1st day sgt sikit. pastu stop shari dua. lps minum ni 1st day terus bjalan lancar.. and terasa mcm dia keluarkan full sbb mula2 ambik sampai 14 hari period kluar sikit2 (lps hari ke7. skjp mandi skjp keluar lg). akak dec ni umo 39. Akak baru nak masuk kotak ketiga.. ini juga slh satu ikhtiar utk preknen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ye ke kak? Nanti saya minta dia cuba try kopi tu. Tq untuk info di atas :)

      Delete
  2. Kak Hanie..Yani pun belum buat lagi ujian darah untuk check tahap fertiliti sampai umur berapa tahun ni...risau jugak. Lagi la bila baca cerita Kak Hanie pasal adik Kak Hanie (sebaya Yani kot...sama-sama belum ada anak!). Yani pun aminkan doa Kak Hanie buat adik akak tu.....inshaAllah, semoga Allah SWT lorongkan jalan penyelesaian untuk dia....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la, akak ingat nak suruh dia buat test tu juga...tq Yani. Sama2 kita berusaha

      Delete
  3. Salam Kenalan! Sedihnya baca cerita adik Hanie.Sebab saya pun ada adik yg baru kawin dan memang ada masalah period. So bila baca,bayangkan jadi kat adik sendiri. Doktor bagi medication apa2 tak? Rasanya boleh ikhtiar lagi..insyaAllah sebab semua terjadi dengan izin Allah. Mungkin boleh ikhtiar dengan makanan sunnah atau supplement yang boleh betulkan hormon jadi elok macam GLA.

    ReplyDelete
  4. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  5. assalammualaikum... umur saya 27 tahun.. ogos 2016 sy d britahu oleh doktor bhwa sy prematured monopos.. masih ada harapan kah untuk sy mempunyai anak sendiri.. ya Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rupanya ramai juga yg mempunyai masalah seperti saya.. ingatkan selama ni x ramai yg mempunyai masalah spt saya.. sy dpt tau masalah ni masa saya berusia 19 thn.. mjawab soalan sis ni.. secara jujur.. harapan adalah sgt tipis.. tp tiada yg mustahil jika Allah mengizinkannya

      Delete
  6. assalammualaikum... umur saya 27 tahun.. ogos 2016 sy d britahu oleh doktor bhwa sy prematured monopos.. masih ada harapan kah untuk sy mempunyai anak sendiri.. ya Allah...

    ReplyDelete

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...