Iklan

Thursday 19 September 2013

GIANT KIDS RUN 2013

16/9/2013 (Hari Malaysia) hari tu bawa Afif masuk Giant Kids Run 2013 kat Taman Metropolitan Kepong. Sebenarnya dari tahun lepas nak daftarkan dia tapi terlepas, so tahun ni bila tahu je cepat2 la daftarkan dia. Bukan nak menang sangat pun cuma nak bagi dia fun dan ambil pengalaman je. Dia pun bila tahu nak masuk acara lari2, siap ajak aku praktislah bagai. Afif ni pun memang suka berlari. Kalau bawa dia ke mana2 memang dia tak boleh berjalan elok2 macam budak2 lain, berlari aje sampai aku risaulah anak aku ni ada masalah hyperactive ke apa?

Sebenarnya ada banyak kategori dan setiap kategori, lelaki dan perempuan diasingkan. Afif masuk dalam kategori 4-6 tahun (Lelaki). Untuk kategori 4-6 tahun ni budak2 tak boleh berlari sendiri, mesti ditemani oleh either ayah atau emak. Disebabkan suami aku tak berapa nak sihat, maka akulah yang kena berlari dengan Afif nanti...entah macamanalah keadaannya mama mu yang dah tua ni nak berlari Afif oiii? Dah berpuluh tahun mama meninggalkan acara balapan ni tahu tak? Confirm semputlah! 750 meter tu!

Organizer minta kami sampai ke sana sebelum pukul 6 pagi tapi apa kejadahnya aku nak tertonggok kat situ pukul 6 pagi sebab Subuh pun baru je nak masuk waktu. So, lepas solat Subuhlah baru kami gerak ke sana. Malam tu tidur rumah mak aku kat Kepong, so dekat ajelah nak ke situ. Pukul 6.30 pagi kami sampai. Manusia dan berkerumun dan kereta pun dah kena parking kat tepi2 jalan. Mujur kami masih jumpa parking yang dekat, kalau yang datang lambat tu mahu 1km kena berjalan dari parking nanti.

Bila dah berkumpul kat depan garisan mula tu, jantung aku dap dip dup gak...hahaha. Konon2 macam nak cuba menang juga tapi melihatkan jumlah participants yang beratus2 ni, simpan ajelah harapan tu. Aku pula bukan duduk betul2 kat barisan depan, kira2 barisan ke-3 atau ke-4 jugalah so, harapan nak pintas orang depan tu susahlah sikit.

Bila start je, teruslah semua pakat serbu sampai ada yang nak tersembam. Mujur aku pegang Afif kuat2, kalau tak dia pun nak terjatuh juga. Puaslah kami selit ke kanan ke kiri tapi manusia kat depan kami tetap juga ramai :D Bila dah masuk 400 meter kot, aku dah start mengah...Afif maintain lak tu. Last2 aku lepaskan tangan dia sebab aku nak berjalanlah sekejap, kalau aku lari juga, rasanya aku boleh pengsan kot. Tapi Afif nampak masih bertahan so aku suruh dia lari dulu. Risau juga aku kalau dia lari nanti hilang pula anak aku tapi aku lepaskan jugalah tangan dia sambil mata aku perhatikan dia. Makin lama makin jauh pula budak ni, last2 memang hilang dari pandangan aku pun. Dasyatnya budak2 ni berlari, tak penat ke? Aku ni punyalah dok pandang depan, bila nak sampai ni? Bila nak habis? Dah sampai garisan tu aku tengok Afif dah tunggu kat situ...hahaha, akhirnya mama dikalahkan juga oleh Afif. Tak apalah Afif, next time masuk Afif larilah sendiri, mungkin boleh menang kot. Kalau bawa warga emas ni juga memang kalah lagilah!

Habis acara kami tu, kami dah boleh berjalan2 tengok booth2 yang dibuka. Lepas ambil goodies bag dan bergambar kat stage, bawa Afif buat art sand, ambil aiskrim free, bergambar dengan clown dan banyak jugalah aktiviti yang ada. Okeylah juga, dapat menghabiskan cuti2 ni dengan aktiviti bermanfaat. 

Sebelum balik, terserempak pula dengan abang ipar aku pun bawa anak twin dia masuk kategori 11-12 tahun. Dah jumpa tu tersangkutlah sampai pukul 12.30 baru kami boleh balik. Afif pun dah buat perangai dan mengamuk2 nak minta beli kite (layang-layang)...sebenarnya dia dah letih dan mengantuk tu sebab bangun tidur pukul 5.30 pagi...hahaha, sian anak mama. Mama dan abah pun mengantuk juga, jomlah balik dan tidur :)

 Tengoklah manusia tu, punyalah ramai. Ini selepas Afif dah habis lari, saja2 duduk kat Centre Court tu sebab situ banyak booth2 penaja.

 Bukannya menang pun tapi saja je nak bergambar atas stage. Siap dapat medal dan certificate untuk setiap orang.

Afif dah siapkan 2 art sand.

Afif makan aiskrim free sambil tunggu abah & atuk berborak.

Atuk dan nenek sampai lambat. Afif dah habis lari pun.








Bye bye! Tahun depan berjumpa lagi...insyaallah!

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...