Iklan

Wednesday 22 May 2013

CIK 'P' UNTUK MAY 2013

Ya Allah....lama giler aku tak menulis kat blog ni. Menjenguk tu ada tapi nak menulis entry rasa berat tangan ni. Sebenarnya ada beberapa benda yang menyebabkan aku malas dan tak sempat nak menulis kat sini tapi nanti2 la aku bercerita pasal tu. Sekarang ni aku nak story tentang Cik 'P' aku untuk bulan May ni.

Alhamdulillah Cik 'P' untuk bulan ni datang tepat2 7 hari. Tak adalah belarutan sampai berbelas-belas hari. Bila Cik 'P' datang normal macam tu, tiba2 aku terasa aku adalah wanita sempurna :D Cik 'P' bulan ni datang pada 13/5-19/5. CD aku tak sure sebab bulan lepas (April) aku datang period 2 kali...1st tu masa 30/3-13/4 (actually ni period utk bulan March kot sebab bulan March aku takde period). Lepas tu pada 21/4 Cik 'P' datang lagi iaitu pada CD23. Tapi cuma datang 3 hari je sampai 23/4. Walaupun 3 hari tapi heavy jugak masa hari pertama & kedua.

Kalau nak ikutkan dari tarikh 21/4 tu, untuk bulan May Cik 'P' datang pada CD23 jugaklah. Sekejap sangatkan CD aku...agak2 bila aku 'O' ek? Aku memang gembira sangat dengan cycle bulan ni. Suami aku pun macam tak percaya aku dah kering dari period bila aku cakap nak puasa esoknya sebab selalunya berminggu-minggu aku cuti dan dia pun of courselah ikut 'cuti' :p

Cik 'P' kali ni aku kena period pain. Aku dah agak, kalau betul period nak datang aku mesti akan kena period pain sebab 2 minggu sebelum tu aku dah rasa breast aku sakit2. Seminggu sebelum period pula pinggang aku pula sakit bila bangun dari tidur. Aku ni kalau nak period mesti akan sakit pinggang lepas bangun tidur. Kadang2 rasa nak menangis sebab aku tak boleh gerakkan badan sebab sakit sangat kat bahagian tulang pelvis ni, tengah tidur pun aku boleh terjaga disebabkan sakit. 2 hari sebelum period datang, aku jadi dahaga gila. Mulanya aku ingat sebab cuaca sekarang yang terlalu panas, sebab tu aku dahaga. Mana taknya, dah minum 2 gelas air pun rasa macam tak cukup...2 hari kemudian, Cik 'P' pun melawat :) 2-3 hari aku menanggung period pain tapi tak kritikal sangat sebab aku masih boleh berFB lagi. Darah memang heavy sampai aku guna overnight wings pun boleh bocor2 lagi.

Aku rasa period aku teratur sikit ni sebab aku berpuasa kot. Aku dah start puasa ganti beberapa minggu sebelum Cik 'P' bulan May ni menjengah. Agaknya perut kita ni memang kena rest jugalah sekali-sekala daripada makan memanjang. Insyaallah aku akan cuba kerap berpuasa kalau itu yang terbaik (okey, itu memang dalam perancangan tapi puasa ganti pun dok ada 10 hari lagi ni, camna?? Itulah nasib bila cycle period ni panjang, kena pula masa bulan Ramadhan...sabar ajeleh :D)

Okey, alhamdulillah pada 11/5 lepas (1 Rejab) aku sempat berpuasa sebelum Cik 'P' hadir. Moga2 apa yang aku hajati dan usaha akan dimakbulkan Allah. Rakan2 TTCians sekelian pun marilah kita berpuasa 10 hari dalam bulan Rejab ni sebab doa2 yang kita mohon insyaallah akan dimakbulkan. Allah tu kan Maha Pemurah, bila dia nak bagi kita kenalah rebut peluang ni...ya tak? Moga ada rezeki untuk rakan-rakan TTCians di luar sana ;)


No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...