Iklan

Wednesday 3 April 2013

KAMI TAK PERLUKAN PENDATANG!!!

Benda ni sebenarnya dah lama aku dok pendam dan dok luah rasa tak puas hati dalam hati je. Entahlah! Rasa meluat & menyampah memang ada dah lama! Rasanya bukan tak pernah masalah ni disuarakan tapi macam hangat sekejap je, lepas tu senyap balik dan berleluasa semula benda yang sama. Muak okeh!!


Dapat ke korang tengok apa yang ada dalam gambar kat atas tu? Kalau tak dapat baca, tak apa...just klik je kat sini.

Tempat yang kat dalam gambar tu bukan edit ke photoshop ke sebab aku memang pernah bekerja kat situ dulu. It was about 10 years back dan situasinya memang macam gitulah bila ada cuti2 umum. Kedai yang aku kerja tu pulak tingkat bawah dan betul2 depan Jalan Silang ni. It was so scary kalau time2 cuti umum sebab memang crowded giler depan jalan tu sampai ke depan2 pintu kedai tempat aku bekerja. Motor pun memang tak dapat nak lalu apatah lagi kereta ataupun bas. Kalau waktu makan pun aku sanggup tahan lapar selagi tak ada yang nak menemankan. 

Dapat tak korang bayangkan kalau korang berada di celah2 manusia gelap tu dan korang sorang je perempuan kat celah2 tu? Even aku berjalan dengan kawan aku (kami berdua je) dan kami dipandang macam kami berjalan naked okeh!! Diaorang ni tak ada rasa segan atau takut langsung nak pandang korang dari hujung sampai ke pangkal jalan. Aku pula yang jadi takut macam aku pula pendatang kat situ. Bau pula memang meloyakan dan boleh buat aku migrain selama sebulan.

Wahhh...dah lebih 10 tahun dan rupanya keadaan masih sama!!! Tapi aku rasa even worst kot. Itu belum lagi kat KLCC, Dataran Merdeka dan tempat2 yang sewaktu dengannya.

Apa nak jadi dengan negara aku ni? Kenapa kita ni (actually bukan kita tapi rasanya pihak tertentu yang berkuasa meluluskan kemasukan mereka2 ni yang patut dipersalahkan) baik sangat? Jangan sampai esok tanah kita ni senang2 pendatang nak tuntut hak. Kalau nak ikutkan dah banyak pun tanah2 kerajaan yang puak2 Indon dah jadikan perkampungan mereka sampaikan pihak berkuasa kita pulak yang takut nak menghalau.

Aku pun nak lepaskan anak aku setakat bermain kat bawah rumah tak berani langsung! Kawasan flat rumah aku ni pula lagi berjenis2 pendatang ada. Ada dari Bangladesh, Nepal, Myanmar, Indonesia dan Iran pun dah ada gak. Mujur Mat Negro belum ada, kalau ada gak mat2 negro ni kat sini memang aku nak kena pindah je la jawabnya. 

Aku dulu masa kecik2 tak kisah pun naik basikal satu taman...sorang2 lagi! Main merata ceruk dengan anak2 jiran lain. Pergi sekolah kayuh basikal sorang diri. Pergi Kuala Lumpur dengan adik je masa umur baru 12 tahun tapi zaman sekarang??? Aku tak sanggup nak lepaskan anak aku buat semua tu walaupun anak aku lelaki. Dahlah itu satu2nya anak yang aku ada. Tak kisahlah aku di cop sebagai emak yang kejam ke atau terlalu mengongkong. Aku harap Afif akan faham kenapa mama dia perlu buat semua ni. Sebab tu jugalah budak2 sekarang dah tak main dah konda-kondi ke, getah ke, teng-teng ke, galah panjang ke kat luar rumah. Kalau ada pun mainan budak2 sekarang cumalah gadget...kesian budak2 sekarang :(

Tolonglah!!! Ni dah nak pilihanraya ni...boleh tak ubah sikit & pandang keperluan keselamatan rakyat juga berbanding sibuk nak berikan itu ini tapi kami rasa tak selamat dalam negara sendiri. Pendatang makin ramai, penduduk tempatan juga yang susah nak cari kerja sebab pendatang sanggup dibayar murah dan majikan sukalah bila banyak permintaan terhadap peluang pekerjaan daripada pendatang ni. Kawal & pantaulah sikit pleaseeeee!!! Bagi permit pada sesetengah sektor yang betul2 berkeperluan saja! Mulalah aku nak berpolitik ni. Okeylah, sebelum melalut lebih jauh. Just nak luahkan rasa hati je sebenarnya...huh!!!

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...