Iklan

Tuesday 12 November 2013

SELAMAT PENGANTIN BARU ADIKKU

Tanggal 3/11/2013 (Ahad) sahlah sudah adik bongsu aku, Hafiz (Apit) menjadi suami kepada Nor Safinah (Fiena) dengan 3 kali lafaz...kakaka. Aku gelak bukan sebab apa tapi mengenangkan tragedi pada hari akad nikah tu. Kisahnya adik aku ni bagi mas kahwin dalam bentuk bank deraf. Maklumlah nilainya ribu-ribu, takkan nak bawak cash pula. Macam takut jerr...macam takut jerr nak bawak cash. Sekarang ni orang main tembak-tembak je untuk kesenangan diri sendiri. 

Okey, dah sebab guna bank deraf, yang tok kadi tu pula tak nak guna ayat 'dengan mas kahwinnya sebanyak RM_____ tunai'. Tok kadi nak juga adik aku sebut 'berdasarkan bank deraf Maybank yang bernombor ****** bernilai sebanyak........'. Sudah!! Tak ke panjang dan payah nak menyebut, sampaikan pak mentua adik aku pun tercungap-cungap nak akad nikahkan adik aku sampaikan nama anak dia sendiri pun dia lupa dan terpaksa baca nama tu kat atas bank deraf. Lawak kot!

Wakil dari family aku yang tak dapat datang cuma kakak aku je sebab anak-anak dia masih belum bercuti sekolah. Yang lain-lain, mak ayah, adik2 aku yang lain semua ada. Majlis akad nikah dibuat di surau di depan rumah pengantin perempuan jer. Dalam pukul 11.15 pagi tok kadi pun sampai dan pukul 12 lebih semuanya selesai. Lepas tu terus ke rumah pengantin perempuan untuk menjamu selera. 

Alhamdulillah, orang utara kalau masak memang sedaplah. Walaupun masakan yang simple, ayam masak merah, ikan masin, ulam2, sambal belacan macam tu tapi memang sedap. Sebab lapar pun iya jugekkk.

Lepas makan, dah nak bergambar pula...tup-tup kami duduk kat sana sampai nak masuk asar kot. Gilerrr....tebal gak muka aku. Ntah2 tuan rumah tertanya2 dalam hati 'bilalah diaorang ni nak blah agaknya?' :D

Nampaknya dah settle satu benda...Selasa (5/11/2013) pula majlis kenduri akan berlngsung di Dewan Millenium, Kepala Batas Penang.

Sekarang marilah layankan je gambar2 sepanjang majlis tu...kalau nak layanlah :)

 Kami dah berkumpul di surau. Yang duduk atas kerusi tu mak aku, sakit lutut sebab tu dia tinggi sikit daripada yang lain :)


 Yang tengah pegang phone kaler hitam tu adik aku...bakal pengantin gak tu hujung bulan ni. Yang sebelah tu adik angkat kami dan anak angkat mak kami...yang tu masih solo :D


 Ini dia mas kahwinnya yang berbentuk bank deraf, seutas rantai tangan dan sebentuk cincin.

 Inilah dia adik ipar aku. Macam cantik jerr...macam comel jerr...


 Haa...ini hero2 idaman Malaya. Yang belakang tu hero kesayangan aku dan yang depan tu anak kakak aku.


Tu dia, Tok Kadi sampai dah...berdebar-debarlah tu adik aku yang segak bergaya :p


Ni semua mak-mak menakan aku. Yang tudung coklat, tudung oren dan tudung kuning tu semua adik-adik ayah aku.

 Semua dah ready untuk akad nikah. Aku dah siap ke depan nak ambik gambar. Semua gambar ni akulah yang tukang snap. Last2 muka sendiri adalah 2-3 keping...:(


 Tinggal ini sajalah seorang lagi adik aku yang belum berkahwin tapi dah berpunya. Ini abang kepada pengantin lelaki. Nampaknya adik dia dah langkah bendul dulu :D

 Masa ni dah selesai akad nikah pun. Tengah dengar Tok Kadi dok berkhutbah :p


 Ayah aku kat belakang tu tersengih riang nampaknya ;)



 Masa ni acara airmata pulak dohhh...yang aku pelik, mak aku yang menangis beria-ia padahal anak dia jantan. Patutnya mak pengantin perempuanlah yang sedih lebih-lebih tapi dah terbalik daa. Masa aku kahwin dulu mak aku tak de pun menangis macam ni okey!! Tersenyum riang jer macam suka je melepaskan aku pergi...sentap okey!!


 Solat sunat dulu...


 Adik perempuan aku dengan pengantin...


 Itu dia, akhirnya aku muncul jugakan?? Yang baju hitam tu mak pengantin perempuan.

 Masa ni dah lepas makan, masuk dalam rumah untuk sessi bergambar lagi.

 Antara hantaran-hantaran pemberian daripada pengantin perempuan.




















 Selamat Pengantin Baru my youngest Bro! Beribu-ribu tania dan moga kekal hingga ke anak cucu.


 Pengantin dengan mak masing-masing.


 Pengantin dengan kakak-kakak dan abang pulak :)


Pengantin dengan mak-mak menakan. 


Pengantin dengan mak menakan dan sepupu.

Pengantin dengan mak menakan dan sepupu-sepupu.

Akhirnya....pengsan hero-hero idaman Malaya ni dalam perjalanan balik. Ciannyerrr!

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...