Iklan

Thursday 1 May 2014

SELAMAT HARI PEKERJA

1st May...of course semua orang dah tahu, hari pekerja. Bagi surirumah macam aku ni tak adalah istilah cuti hari pekerja. Setiap hari pun bekerja. Untunglah juga bagi mereka yang punya pasangan yang bekerja, maksud aku bukan bekerja sendiri macam pasangan aku. Sebabnya bila hari pekerja bolehlah bercuti bersama-sama.

Sejak encik suami aku bekerja sendiri, aku tak pernah merasa macam orang lain yang punya suami berada bersama setiap malam. Malam aku setiap hari ditemani Afif je. Hujung minggu pun ditemani Afif je. Mujur ada Afif, kalau tak lagilah aku mati kutu. Kalau encik suami cuti pun dia hanya akan ditemui di depan laptop atau di atas katil...buat taik mata! Muahahaha...

Kesian encik suami seorang diri keluar mencari rejeki buat kami. Kadang bila tengok dia tertidur lena, timbul rasa kesian tapi kalau dah lepas bangun tidur sambung tidur balik dan lagi dan lagi timbul rasa hangin pulak! :p

Oh, hari ni katanya nak bawa aku ke pesta buku...ku tunggu dan tunggu sampai ke malam tak muncul2. Nampak tak macamana perasaan mempunyai pasangan yang bekerja sendiri? Boleh berjanji tapi belum tentu dapat kotakan. Sebagai isteri kena tabah dan redha je lah. Dah tu nak buat macamana dah itu kerja dan punca pendapatan dia.

Okey, sebagai seorang surirumah kalau ada yang bertanya aku tak teringin ke nak bekerja balik? Jawapan aku...mungkin tidak! Aku rasa lebih tenang macam ni kot. Tak payah fikir nak tersekat dalam kesesakan lalu lintas, tak payah fikir politik kat pejabat, kurang sikit dosa aku dok dengar orang mengumpat. Kalau nak bekerja pun mungkin aku nak bekerja sendiri je. Aku dah serik dengan pengalaman lepas. Memanglah teringin nak pegang duit sendiri. Terasa sangat bila tak dapat pegang duit dalam tangan tapi aku boleh sabar sajalah, dah itu jalan yang aku pilih.

Okey buat semua pekerja2 di Malaysia ni, nasihat aku kalau bekerja tu biarlah ikhlas dan bekerja betul2. Ingatlah duit yang kita dapat tu nak buat belanja bagi anak2 dan keluarga makan, biarlah berkat. Selamat Hari Pekerja buat semua.




No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...